De Belgische moderetailer JBC verhuist zijn logistiek voor de e-commerce van Nederland over naar België. De groep besteedt ze sinds kort uit aan de modelogistieker Bleckmann, die het e-fulfilment nu in zijn magazijn in Grobbendonk organiseert.

Hoewel JBC voor een omnichannelstrategie heeft gekozen, blijven de logistiek voor de fysieke winkels en de online handel gescheiden. Het bedrijf beschikt in Houthalen (Limburg) over een eigen logistiek centrum voor de bevoorrading van de 140 winkels in België, Luxemburg en Duitsland. Voor dat centrum verandert er niets.

Voor de e-commerce activiteiten nam JBC enkele jaren geleden het Nederlandse fulfilmentbedrijf onder de arm, die vanuit Waalwijk werkt. Dat contract liep onlangs ten einde. “Daarom zijn we de markt opnieuw gaan verkennen. En omdat wij zelf een Belgisch bedrijf zijn, hadden we een lichte voorkeur voor een Belgische partner”, zegt Fred Tielens, logistiek manager van JBC.

Voor JBC Online – alsook voor de het zustermerk Mayerline – is nu dus gekozen voor de Belgische Bleckmann-groep. “Die heeft veel ervaring met de veel intensievere activiteit als gevolg van de een-op-eenrelatie met de onlineklant. Zij hebben ook de perfecte tools en installaties voor deze activiteit”, zegt JBC communicatiemanager Vangrunderbeeck.

Geen probleem met nachtwerk

De Bleckmann-site in Grobbendonk is gericht op de e-commerce. Een aantal bekende klanten zijn SuperDry, Vilebrequin en Tomorrowland. Dat bedrijf werkt volgens de cao voor de logistiek en heeft daarom geen probleem met nachtwerk.

“Voor JBC zullen vanuit het warehouse in Grobbendonk per jaar bijna 500.000 orders vertrekken. Elke bestelling die voor 21.00 uur geplaatst wordt, vertrekt uiterlijk om 22.30 uur om de volgende dag rechtstreeks bij de consument aan huis geleverd of in de winkel afgehaald te worden”, zegt Bleckmann-sitemanager Tom Leunckens.