Amerikaanse kamer van koophandel promoot België als e-commerce hub

België is ideaal gelegen om een e-commerce activiteit in Europa uit te bouwen. Dat schrijft Stephan Pire, Chief Sales Marketing Officer van Growth Bridge, voor AmCham, de Amerikaanse kamer van koophandel. Hij prijst de gemakkelijke toegang tot de belangrijkste markten en de groei van de Belgische onlinemarkt, maar wijst tevens op een tekort aan softwarespecialisten.

 

Onder de titel “Why would you sell online from Belgium?” analyseert Pire de troeven en de zwaktes van ons land als vestigingsplaats voor Amerikaanse webshops die zich op de Europese markt willen begeven. Bij de troeven citeert hij de centrale locatie, de multimodale logistieke hubs – waarvan drie internationale vrachtluchthavens – en de sterke aanwezigheid van de Amerikaanse integratoren FedEx en UPS. Om snel en efficiënt goederen van de VS naar Europa te  verzenden is België een goede keuze.

 

Ook het feit dat de federale regering de trage start van België erkent en fors inzet op een inhaalbeweging en een snelle transitie naar de digitale era is een troef, stelt hij. En er worden aan lokale bedrijven stimulansen gegeven om te investeren in online-kanalen. Zo geven het Waals en het Brussels gewest een subsidie tot 15.000 euro aan bedrijven die ook online beginnen te verkopen. Tevens werkt de federale regering aan een investeringsprogramma dat start-ups belastingsverminderingen toekent. Pire wijst er nog op dat nachtwerk in de e-commerce nu toegelaten is.

 

Zwaktes

 

Maar hij wijst ook op een aantal zwaktes van België op vlak van e-commerce. “In tegenstelling tot de VS heeft België er niet voor gekozen om haar industrieën te herlocaliseren. Goederen uit Azië invoeren is in zeker opzicht de norm geworden, zodat een online verkoper moeilijker lokaal producten kan inkopen,” aldus Pire. Tevens is het vrij moeilijk om supply chain-experten die voldoende ervaring hebben met bedrijfsmanagement software zoals JD Edwards en SAP. VS-bedrijven die in België zo’n soort projecten beheren, moeten regelmatig een beroep doen op Britse consultants, stelt hij vast. 

 

Vier talen

 

Een bijkomend probleem is de meertaligheid van het land. Om een webshop in België op te zetten, moet die in drie of vier talen worden opgezet: Nederlands, Frans, Duits en Engels voor de talrijke expats. Het is dan ook een grote uitdaging om de content van de webwinkel regelmatig en kwalitatief in die vier talen te actualiseren.Maar dat is ook een troef om grensoverschrijdend te verkopen en zich tot de drie grootste markten te richten: het VK, Duitsland en Frankrijk. 

 

Overnemen

 

Volgens Pire is een Belgische webshop overnemen een goede start voor een VS-bedrijf. Zo zijn Belgische website veel goedkoper dan Engelse, Duitse of Franse. Ze bieden de mogelijkheid om een kickstart te nemen, onder andere omdat de meeste van die sites nu al meertalig zijn, inclusief het Engels. Met Nederlands, Frans en Engels kan een Amerikaans bedrijf snel ook in Nederland, het VK en Frankrijk uitbreiden. Meestal is de eerste stap nadien een vertaling naar het Duits.

 

Volgens Pire zijn er in België meerdere makelaars die kunnen helpen bij het overnemen van een webshop of een informatiesite. Zij zouden talrijke websites in portefeuille hebben die te koop staan. De VS exporteren nu al zeer veel naar België. In 2014 had de export naar ons land een waarde van 40,7 miljard dollar. De VS zijn de vierde grootste bron van import en zelfs de eerste als men de andere EU-landen buiten beschouwing laat.

 

categorie: 

Laatste productlanceringen