Vorig jaar heeft Amazon fors meer geld verloren aan de verzendings- en bezorgkosten. Het verlies is opgelopen tot 7,2 miljard dollar, tegen 5 miljard in 2015. Dat de e-tailer in 2016 toch winst boekte, was te danken aan de cloud-divisie Amazon Web Services. Die compenseert de verliezen van de leveringen.

De tech-nieuwssite Geekwire verdiepte zich in de jaarresultaten van Amazon en kwam tot de vaststelling van de verliezen op de bezorgkosten – het verschil tussen wat de levering kost en wat aangerekend wordt – opgelopen zijn tot een record bedrag van 7,2 miljard. Op basis van de cijfers van het vierde kwartaal, stelt ze tevens vast dat die verliezen nog steeds groter worden.

Dat komt onder andere omdat de verzendingskosten vorig jaar met liefst 40% zijn gestegen door het feit dat het aantal artikel die in aanmerking komen voor gratis levering met 73% is gestegen tot 50 miljoen items. Ook heeft de gratis Dag+2 levering steeds meer succes. Amazon bezorgt tevens gratis aan de Amazon Prime-klanten. Zij betalen 10 dollar per maand, maar kunnen een onbeperkt aantal artikelen gratis laten leveren. Prime werkt dus verre van kostendekkend.

Om de transportkosten te drukken – zowel naar als vanuit de logistieke centra – investeert Amazon al enkele jaren in eigen besteldiensten, vliegtuigen, vrachtwagens en sinds kort ook in zeevracht. Deze investeringen moeten zich eerst laten terugverdienen voor ze kunnen renderen.

Compensatie

Volgens Geekwire heeft Amazon ondanks deze torenhoge verliezen op de bezorgkosten, toch 2,4 miljard dollar winst kunnen boeken ion 2016, aanzienlijk meer dan de 566 miljoen van 2015. Maar die was hoofdzakelijk te danken aan Amazon Web Services. Deze ‘cloud computing’ divisie boekte vorig jaar een omzet van 12,2 miljard dollar en een bedrijfswinst van 3,1 miljard dollar. Dat is drie kwart van de 4,2 miljard operationele winst van de groep.

“AWS compenseerde dus in ruime mate de miljarden die verloren gingen aan de verzendingskosten van de e-commerce afdeling”, concludeert de nieuwssite.