Online retailer Amazon heeft zijn hoogste winst ooit geboekt in het eerste kwartaal van 2016. Niet de webshop, maar vooral clouddienst Amazon Web Services is de grote motor achter deze winstgroei.

De dagen dat e-commercereus Amazon geen winst maakte, zijn voorbij. De retailer boekte al voor het vierde kwartaal op rij winst, en wist zelfs beter te doen dan de eindejaarsperiode van vorig jaar. 

513 miljoen winst

Terwijl het bedrijf vorig jaar nog afsloot met een verlies van 57 miljoen dollar (50 miljoen euro) maakte het in het afgelopen kwartaal 513 miljoen dollar (450 miljoen euro) winst. De omzet van Amazon in Q1 bedroeg 29,1 miljard dollar (25 miljard euro), goed voor een groei van 28%. 

De winstgevendheid van Amazon wordt voor een groot stuk gedreven door het succes van Amazon Web Services, de clouddienst van de e-commercereus. Hiermee host Amazon servers voor bedrijven als Netflix, Spotify, voor overheidsinstanties en vele start-ups. AWS zorgt in feite voor computerkracht die data opslaat in de cloud en zo het internetverkeer vlot laat verlopen. Een onzichtbare dienst dus, maar wel één waar Amazon veel winst mee maakt.

Clouddienst +64%

De cloudafdeling zag haar omzet in Q1 met 64% stijgen tot 2,57 miljard dollar (2,26 miljard euro). Hoewel dat amper een tiende is van de totale omzet van Amazon, was AWS goed voor 67% van de operationele inkomsten in het afgelopen kwartaal. De ambities zijn bovendien groot: CEO Jeff Bezos liet eerder al optekenen dat hij verwacht dat AWS dit jaar een omzet van 10 miljard dollar zal halen.

De operationele inkomsten van de clouddienst bedroegen 604 miljoen dollar (530 miljoen euro), waarmee AWS meer winst maakte dan de Noord-Amerikaanse retailtak. Daar bedroegen de operationele inkomsten 588 miljoen dollar (516 miljoen euro). De verzendkosten voor de webshop stegen globaal ook met 42% tot 3,28 miljard dollar (2,88 miljard euro).

Ondertussen blijft Amazon natuurlijk ook investeren, onder andere in content. Zo is Woody Allen een serie aan het maken voor Amazon Prime, en legde het techbedrijf eerder al 250 miljoen dollar op tafel om de ex-presentators van Top Gear aan boord te halen voor een nieuw programma.