Ahold Delhaize stopt met de webshop van Albert Heijn op Tmall, een online platform van het Chinese Alibaba. De retailgroep overweegt wel een eigen marktplaats op te richten onder AH.

Na een goed jaar sluit Ahold Delhaize het digitale filiaal van Albert Heijn in China. De supermarktketen had er een webshop op de Chinese online marktplaats Tmall, dat deel uitmaakt van Alibaba. Het ging om een pilootproject, dat nu afgerond wordt en waar Ahold Delhaize voldoende ervaring mee heeft opgedaan, zegt Hanneke Faber (Chief E-commerce & Innovation Officer Ahold Delhaize) in het nieuwe nummer van Emerce Magazine. “We hebben er wel veel learnings uit gehaald die we elders zullen inzetten,” klinkt het.

Faber suggereert in Emerce ook dat Albert Heijn op termijn met een eigen online marktplaats op de proppen komt. “Ook bij AH.nl hebben we al producten van Etos en Gall&Gall (ook deel van Ahold Delhaize, red.) geïntegreerd, dus waarom niet?,” zegt ze. Ahold Delhaize-dochter Bol.com heeft al langer zo'n marktplaats onder de naam Bol.com Plaza, en dat heeft de webshop geen windereieren gelegd. 

Hanneke Faber benadrukt ook dat Ahold Delhaize de komende jaren sterk gaat inzetten op innovatie. Zo zegt ze voice commerce via apparaten als Amazon Alexa en de Home van Google interessant te vinden en bevestigt ze dat de retailer al testen heeft uitgevoerd met iBeacons, al is ze nog niet overtuigd van de meerwaarde daarvan. “Uiteindelijk zal de technologische innovatie er, ook in de winkels van Delhaize, zeker komen. Vraag is even wanneer en hoe,” zegt ze.