DHL Express test deze maand de StreetScooter uit in België. Voor een klant in de automobielsector gebruikt de koerierdienst deze elektrische bestelwagen om dringende wisselstukken op een duurzamere manier te vervoeren. De proef moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes haalbaar is. 

DHL Express voert de test uit in het kader van zijn SameDay-dienst. “In de automobielsector, bijvoorbeeld, doen bedrijven een beroep op ons netwerk om hun dealers van wisselstukken te voorzien”, zegt Nic Bal, directeur van DHL Same Day in België. “Veel dealers hebben alleen maar de meest gangbare onderdelen in stock. Wij stockeren de andere wisselstukken in ons distributiecentrum in Mechelen. Met de DHL Automotive SameDay Solution ontvangen de dealers twee keer per dag hun wisselstukken, binnen tweeëneenhalf uur na bestelling”. 

Om de Belgische dealers van het betrokken automerk te bevoorraden, rijden de bestelwagens van DHL Express 15 verschillende routes. “In het kader van GoGreen willen we deze transporten duurzamer maken. Dat programma van DHL beoogt een reductie van de CO2- emissies met 50% tegen 2025. Tegen 2050 willen we zelfs alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terugbrengen”, legt key accountmanager Steven Laurent uit. Daarom zet DHL in toenemende mate duurzame voertuigen in, zoals trucks op aardgas, elektrische bestelwagens of cargofietsen zoals de CubiCycle. 

Actieradius 

In een stad bieden elektrische bestelwagens veel mogelijkheden, onder meer omdat in ‘stop en go’-verkeer de batterij bij elke rembeweging wordt bijgeladen. Op grotere afstanden – zeker op snelweg – gebeurt dat minder. “Elektrische bestelwagens kunnen daarom voorlopig moeilijk ingezet worden op buitenstedelijke leveringsrondes vanwege hun beperkte actieradius. Zelden kunnen ze meer dan 200 km op één batterijlaadbeurt rijden. Daarom testen we nu de StreetScooter op twee van die vijftien routes. Een rondrit is 80 km lang en een andere 105 km. Aangezien wij de dealers tweemaal per dag bevoorraden, komen we snel dichtbij de maximale actieradius. Om enige rek in te bouwen, laden we ’s middag de batterijen bij”, voegt Steven Laurent toe. 

“De StreetScooter heeft een theoretische reikwijdte van 180 km. In de praktijk varieert die sterk, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur, de weersomstandigheden (airco, ruitenwissers,...), de afstand over snelwegen, enzovoort. Wij kunnen ons niet permitteren dat die stilvalt. Daarom willen we dat een elektrische bestelwagen een rit van minimaal 150 km aankan”, zegt Steven Van Den Bosch, fleet manager bij DHL. 

Volume 

“Er bestaan op de markt enkele bestelwagens die 220 à 240 km kunnen rijden, maar ze zijn te compact voor het vervoer van wisselstukken. Wij moeten bijvoorbeeld bumpers kunnen meenemen. Omdat volume belangrijk is, is de StreetScooter de enige elektrische bestelwagen die in aanmerking komt”, voegt hij toe.

Haalbaarheid 

“Wij mogen de StreetScooter een maand lang testen. Hiermee willen we vooral ervaring opdoen. Klopt de actieradius wel? Volstaat het bijladen ’s middags? Waar zetten we die bij voorkeur in? Moeten we de bestuurder extra opleiden? Wat zijn de kosten? Met al die puzzelstukjes willen we een totaalbeeld krijgen van de praktische en economische haalbaarheid”, aldus Van Den Bosch. Als de proef succesvol is, wil DHL Express België er meerdere in gebruik nemen.