Na Carrefour pakt ook Delhaize zijn folderbeleid aan. Sinds begin dit jaar stuurt de supermarktketen de helft van zijn klanten niet langer een papieren, maar wel een digitale folder. Daarmee bespaart de retailer 1.672 ton papier en 1.170 ton CO2-uitstoot. 

De papieren folder is een vaste waarde in de retailwereld, maar het ziet er naar uit dat deze marketingtool door het wijzigende consumentengedrag steeds meer concurrentie krijgt van zijn digitale evenbeeld. Na Carrefour dat vorig jaar besloot om te stoppen met zijn papieren folders in Brussel en Antwerpen, heeft nu ook Delhaize beslist om zijn folderbeleid te herzien. "Vandaag de dag ontvangt 68% van de huishoudens in België elke donderdag de folder, goed voor 3 miljoen exemplaren die wekelijks bedeeld worden. Maar daar komt verandering in. Uit grondige analyse van waardevolle klantgegevens waarover Delhaize dankzij haar Superplus-getrouwheidsprogramma beschikt, blijkt dat een belangrijk deel van de Delhaize-klanten de folder liever op een digitale manier aangereikt krijgt", klinkt het. Op basis van deze gegevens en na een succesvolle testfase van één jaar waarbij verschillende regio’s en Delhaize-winkels betrokken waren, heeft de retailer dan ook beslist om sinds begin januari nog maar de helft van zijn klanten een papieren folder te sturen. De rest krijgt een digitale variant toegestuurd.

“We geloven sterk in de mix van kanalen die we zullen inschakelen om een even groot aantal Belgische gezinnen maximaal te bereiken met onze promoties”, vertelt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. “Door zowel digitale als papieren versies aan te bieden komen we tegemoet aan de voorkeur van de ontvangers: digitaal voor diegenen die hier meer mee gebaat zijn en er bijvoorbeeld vanuit duurzaamheidsoverwegingen bewust voor kiezen om geen reclamedrukwerk te ontvangen, papier voor wie nog niet helemaal vertrouwd is met de nieuwere vormen van communicatie. Op die manier zullen mensen meer dan ooit geïnformeerd worden over onze promo’s - heel belangrijk tijden van koopkrachtcrisis - en ontvangen ze die op de manier die het beste bij hen past.” Klanten die fan zijn van de papieren folder, maar die binnenkort niet meer in hun brievenbus krijgen, hoeven niet te panikeren. In de winkels van Delhaize zullen nog steeds een aantal promofolders beschikbaar zijn. 

Deze wijziging in het folderbeleid van Delhaize heeft een belangrijke impact op het milieu. Door in de toekomst nog maar 1,6 miljoen papieren folders per week te sturen in plaats van 3 miljoen bespaart de retailer jaarlijks 1.672 ton papier uit. Tegelijk wordt ook 1.170 ton minder CO2 uitgestoten. “De digitalisering van onze wekelijkse promofolders is dus een belangrijke stap vooruit op vlak van duurzaamheid. De beslissing is er een met een grote impact, niet in het minst voor ons klimaat”, besluit Xavier Piesvaux.