Dit najaar verschijnt er een nieuwe leverdienst van het samenwerkingsverband CULT. Het onafhankelijke initiatief zal de pakjes van zeven aangesloten ondernemingen, zoals Delhaize en Telenet, op een duurzame manier aan de consument bezorgen. Het project gaat van start in Antwerpen.

Zowel Danone, Delhaize en Jacobs Douwe Egberts als Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs hebben zich al aangesloten bij CULT, wat staat voor Collaborative Urban Logistics & Transport. Het samenwerkingsverband tussen deze bedrijven geeft hun de mogelijkheid hun producten op een efficiënte manier bij de consument te brengen, in zo weinig mogelijk ritten. Door de goederenstroom van de bedrijven samen te voegen in magazijnen aan de rand van de stad en deze vervolgens per cargofiets of per elektrische bestelwagen aan de consument te leveren, wil CULT de verkeersoverlast in het centrum beperken. Achter het samenwerkingsverband schuilt initiatiefnemer Tri-Vizor, een disruptieve innovator in de logistiek. “Dat je in de plaats van twee pakjes in vijf straten, vijf pakjes in één straat kan leveren, kan een enorme positieve impact hebben op de leefbaarheid van de stad, haar inwoners en bedrijven en vooral ook op de planeet”, aldus oprichter Alex Van Breedam, CEO van Tri-Vizor.

Green Deal Delivery

Door de coronacrisis bestellen meer consumenten hun producten online. Maar een toename van online bestellingen gaat gepaard met een stijging van het aantal leveringen aan huis. Onlangs berichtte Gondola dat Brussel twee nieuwe leverdiensten rijker is: DingDong en Gorillas. Met CULT komt er nu een gezamenlijke leverdienst in Antwerpen die de producten van de zeven aangesloten bedrijven aan huis bezorgt. Zelf spreekt de onderneming van een Green Deal Delivery omdat ze de focus op groen transport leggen. De producten van de zeven bedrijven worden op een duurzame manier geleverd door middel van cargofietsen en elektrische bestelwagens. Met CULT bundelen de bedrijven hun leverdiensten tot een allesomvattende dienst die de producten op een efficiënte manier aan de consument bezorgt. Het aantal leveringsritten in het stadscentrum wordt zo aanzienlijk vermindert, wat leidt tot minder verkeersoverlast en uitlaatgassen. “Dit kunnen we alleen door zoveel mogelijk volume samen te brengen in een onafhankelijk en open samenwerkingsverband”, vertelt oprichter Alex Van Breedam. “Onder meer door de beenharde concurrentie en de versnippering kunnen individuele koeriers dergelijke schaaleffecten haast niet zelf realiseren.” De aftrap wordt gegeven in Antwerpen, nadien wordt het initiatief uitgerold naar andere regio's.