De voorbije maanden zijn Delhaize en Carrefour duurder geworden tegenover andere supermarkten. Delhaize was voorheen al 5 procent duurder dan het marktgemiddelde, nu is dat 10% geworden. Ook Carrefour verhoogde zijn prijzen meer dan gemiddeld.

Het leven is duurder geworden, maar niet iedereen voelt dat op dezelfde manier. Bij supermarkten Delhaize en Carrefour zijn de prijzen gemiddeld sterker gestegen dan bij andere supermarkten, blijkt uit gegevens van  databedrijf Daltix waarover De Standaard bericht. Dat zijn twee supermarkten die voorheen al iets duurder waren dan andere supermarkten. Het verschil tussen Delhaize en Carrefour enerzijds en Colruyt en Albert Heijn anderzijds is dus groter geworden onder druk van de inflatie. De prijzen van Delhaize liggen vandaag 10% boven het gemiddelde. Ook Carrefour verhoogde zijn prijzen, maar minder dan Delhaize. 

Opmerkelijk is dat bij Carrefour de prijzen bij de hypermarkten meer stegen dan bij de Express- en Market-winkels. De hypermarkten mengen zich dus minder in de prijzenoorlog dan de andere formules. Nog een belangrijke vaststelling: Delhaize en Carrefour verhoogden de prijzen van merkproducten meer dan die van hun eigen huismerken. Bij Delhaize bedroeg de stijging bij de huismerken 3%, bij Carrefour 2%. Bij de merkproducten en huismerken samen bedroeg de stijging bij de twee supermarkten 4%. Bij Albert Heijn en Colruyt was dat 2%. De voorbije maanden waren er harde onderhandelingen tussen fabrikanten van merkproducten en retailers, die af en toe in conflicten uitmondden. De inflatie is in Wallonië harder te voelen dan in Vlaanderen, waar Albert Heijn de prijsdruk verhoogt met promoties en Colruyt volgt. Ook Lidl is in ons land begonnen met regionale prijzen en is nu in Franstalig België 2,5% duurder dan in Vlaanderen.