De Franse sportketen Decathlon bereidt een strategisch plan voor. Daarin wil het onder meer een groot aantal eigen merken schrappen en zijn winkels verkleinen. In Frankrijk worden 600 jobs bedreigd.

Decathlon gooit het over een andere boeg. Na het aantal eigen merken in de afgelopen jaren te hebben uitgebreid, bereidt de Franse retailer zich voor op een drastische vermindering van zijn portfolio, zo melden verschillende Franse media, waaronder het gespecialiseerde magazine Challenges. Tegen eind dit jaar wil Decathlon zijn 50 merken herleiden tot een tiental. Zo zullen Artengo (tennis), Wedze (ski), Fouganza (paardrijden) en Nyamba (pilates) verdwijnen. Alleen de sterkste merken worden behouden en uitgebreid. Kipsta wordt bijvoorbeeld het enige merk voor teamsporten, Tribord voor watersporten, Inesis voor precisiesporten, enzovoort. Ook het merk Decathlon zal behouden blijven en aan belang winnen. Deze beslissing maakt deel uit van een nieuw strategisch plan voor de komende vijf jaar. Daarin staat onder meer dat ook de verkoopoppervlakte zal worden ingeperkt, dat er meer zal gefocust worden op digitalisering en dat er meer ingezet zal worden op duurzame ontwikkeling, zo meldt Les Echos. Daarnaast wordt er een overstap naar franchisewinkels overwogen in sommige markten, maar niet in België, waar de resultaten goed zijn. Het is niet de financiële gezondheid van het bedrijf, het vlaggenschip van de 'Association familiale Mulliez' (AFM), die het ertoe aanzet om deze stap te zetten, aangezien het nog steeds een recordomzet van 15,4 miljard euro draaide in 2022 (+12%), maar eerder de wens om de concurrentie op een (veilige) afstand te houden. Toch blijven de nieuwe strategische plannen niet zonder gevolgen. In Frankrijk zouden er 600 jobs op de helling komen te staan. In België worden er geen cijfers genoemd, hoewel de krant L'Echo wijst op enigszins gespannen relaties tussen vakbonden en het management.