Colruyt pakt uit met een lijvig jaarverslag van bijna 300 bladzijden, inclusief een duurzaamheidsverslag. Interessante lectuur: Jef Colruyt laat zien waar de keten naar toe wil en hoe consumptie er in de toekomst moet uitzien. 

Dat duurzaamheid volgens Colruyt een belangrijke rol speelt in de toekomst, zal niemand verrassen. Dat moet blijken uit het uitgebreide duurzaamheidsrapport bij het jaarverslag. “Met dit jaarverslag willen we duidelijk tonen dat financiële en niet-financiële informatie voor ons op hetzelfde niveau staan. Onze impact op de maatschappij reikt verder dan enkel economische meerwaarde. Ook sociaal en ecologisch spelen we een rol van betekenis. Ik beweer niet dat we er al zijn. Ik zeg ook niet dat ons bedrijf geen stappen meer te zetten heeft. Maar we doen elke dag ons best en leren continu bij”, zegt CEO en voorzitter Jef Colruyt in het voorwoord. In het jaarverslag legt Coluryt uit welke 12 grote doelstellingen het nastreeft en welke richting consumptie in de toekomst uitgaat. Die doelstellingen worden gekoppeld aan de Sustainable Development Goals die de Verenigde Naties formuleerde. Gondola haalt er vier belangrijke thema’s uit. 

1. Korte keten: de grens tussen producent en distributeur vervaagt

De landbouwprojecten van de groep springen in het oog. Consumenten zoeken steeds meer manieren om dichter bij de producent aan te kopen – de korte keten -, om zo meer transparantie te krijgen over wat hij koopt. Colruyt zet dat in de praktijk om: het trekt de kaart van de lokale teelt, met een duidelijk inzicht in de productieketen. Een voorbeeld zijn de twee nieuwe appelsoorten die het met twee fruitveredelaars ontwikkelde: het verschil tussen distributie en productie wordt klein. Andere projecten zijn directe samenwerkingsprojecten met lokale aardappelboeren en met melkbedrijf Inex. Colruyt investeert ook in biolandbouw, lokale sojateelt, Belgische mosselen, vertical farming en een duurzame teeltmethode voor verse kruiden. 

2. Persoonlijk voedingsadvies

Soms zijn de doelstellingen van Colruyt ambitieus en grensverleggend, soms onderscheiden ze zich niet echt van wat andere supermarkten doen. Als het over gezondheid gaat, bijvoorbeeld, verlaagt net zoals alle anderen de suikers, vetten, verzadigde vetzuren en zout in zijn producten, bekijkt het waar extra vezels en groenten kunnen worden toegevoegd en nutri-scores op de verpakking geplaatst kunnen worden. Wel een belangrijke nieuwigheid is de voedselapp SmartWithFood waarmee klanten geholpen worden om geïnformeerde en persoonlijke voedingskeuzes te maken. Dat soort persoonlijke voedingsadvies speelt in de toekomst een steeds belangrijkere rol, daar lijkt weinig twijfel over te bestaan.

3. Turbulente markt

Colruyt krijgt vanaf dit jaar te maken met een nieuwe concurrent uit Nederland. Hoewel de naam Jumbo nergens valt, is het duidelijk dat de komst van de supermarktketen wel leeft. “We voelen turbulente tijden komen. En we zijn er klaar voor. Onze operational excellence is beter dan ooit. Ook merken we dat lokale verankering alsmaar belangrijker wordt. Het zijn onze mensen die echt het verschil maken. Zij realiseren elke dag onze doelstellingen en bedrijfsmissie. Op een duurzame manier.” 

4. Oproep aan politiek

Supermarktketens opereren niet alleen in een markt, maar ook in een politieke context. Net daarom doet Jef Colruyt een duidelijke oproep aan de politieke wereld.  “We hopen dat de volgende regering durft te denken op de lange termijn. Colruyt Group is bereid om mee te denken. Bereid om een actieve maatschappelijke rol op te nemen. Bereid om mee te investeren in de toekomst. Dat doen we niet als ad hoc-oplossing, maar vooral voor de toekomstige generaties. Zij laten hun stem horen. Het is aan ons om daarnaar te luisteren. En om volop in te zetten op groene alternatieven. Of dat nu windenergie of waterstof is.”