De regelmatige verhogingen van de accijnzen remmen de tabaksverkoop in al zijn segmenten af. De populariteit van elektronische sigaretten lijkt niet zo groot te zijn als verwacht, maar er zijn wel mogelijkheden voor ontwikkeling.

De Belgische regering zal haar houding ten aanzien van de tabaksaccijnzen niet wijzigen, integendeel, ze zal de komende maanden de lat zelfs nog hoger leggen. In haar federale begroting voor 2022 wil ze de inkomsten uit tabaksaccijnzen met 308 miljoen euro verhogen. De prijs van een pak van 20 sigaretten is vandaag vastgelegd op 7,75 euro (tegenover 7,50 euro in 2021), terwijl de prijs van 50 gram tabak werd verhoogd van ongeveer 11,20 euro naar 12 euro. De gevolgen zijn duidelijk: in termen van volume is de categorie tussen april 2021 en april 2022 met 6,8% gedaald (bron NielsenIQ). Alleen door de prijsstijging blijft de omzet van de categorie als geheel stabiel. Hoewel het belangrijkste distributiekanaal voor de verkoop van sigaretten de buurtwinkels zijn, en dan voornamelijk de kranten- en nachtwinkels, wordt de vermindering van de verkoop overal bevestigd, vooral in de supermarkten. “Bij Colruyt daalt de verkoop van tabak sinds de accijnsverhoging begin 2021 in volume”, zegt Nathalie Roisin voor Colruyt Group. “De gemiddelde prijsstijgingen lagen in de orde van 10 tot 15%. Sindsdien is het volume in alle segmenten gedaald, maar we constateren dat de roltabak en cigarillo's zwaarder worden getroffen dan de sigaretten.” Deze daling wordt ook door andere retailers bevestigd. “Wanneer we de vergelijking maken tussen januari en mei 2021 en januari en mei 2022, zien we bij Lidl een relatieve daling van de tabaksverkoop”, verklaart Julien Wathieu voor de discounter. Aldi meldt op zijn beurt dat “de omzet in het eerste kwartaal van 2022 lager is dan in het eerste kwartaal van 2021.”