De Nederlandse cosmeticaketen Rituals heeft vorig jaar 183,5 miljoen euro winst gemaakt, een stevige stijging tegenover de 112,6 miljoen euro winst van vorig jaar.

Wat is het geheim van Rituals? Vele andere retailers hebben het moeilijk met krimpende marges en consumenten die minder uitgeven, maar de Nederlandse cosmeticaketen zet hele goeie cijfers neer. Begin februari meldde de verkoper van verzorgingsproducten al dat 2023 goed was voor een recordomzet van 1,7 miljard euro. Nu blijkt uit het jaarverslag van de retailer dat dat cijfer goed was voor een winst van 183,5 miljoen euro, meldt Quote. Vorig jaar viel die terug naar 112,6 miljoen euro, nadat er in 2021 123 miljoen euro winst was. Maar ook tegenover dat jaar komt de winst nu dus een stuk hoger uit. Het geld zal gebruikt worden om te investeren in verdere groei. Oprichter en CEO Raymond Cloosterman in februari weten dat de keten in 2024 van plan is 250 winkels te openen, bijna vijf per week. De omzetgroei van Rituals was het voorbije jaar grotendeels te danken aan de verkoop in Europa, waar er een sterke autonome groei was, gekoppeld aan de opening van nieuwe winkels. Rituals lanceerde vorig jaar 150 nieuwe producten, opende 200 nieuwe winkels en nog eens 500 locaties in warenhuizen, parfumeriewinkels en luchthavens. Ook de introductie van duurdere home collecties, een nieuwe huidverzorgingslijn en de vernieuwde mannencollecties droegen bij tot de groei.