Cash Converters, specialist in tweedehandsproducten, heeft begin dit jaar een shop in the shop geopend in de Cora hypermarkt in Rocourt (Luik). Een proefproject dat, als het succesvol blijkt, uitgerold zal worden in andere vestigingen in ons land.

De tweedehandsmarkt is booming business. Dat beseft ook Cora dat begin dit jaar een shop in the shop van Cash Converters heeft geopend in zijn hypermarkt in Rocourt (Luik). "We zijn eind 2020 begonnen met het proefproject met Cash Converters. Het is nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar we zijn er zeker van dat de service perfect beantwoordt aan de verwachtingen van onze klanten. De eerste verkopen zijn zeer overtuigend. Ik denk dat het concept zal blijven bestaan en waarschijnlijk zelfs zal groeien", vertelt Olivier Haller, CEO bij Cora België en Luxemburg. Een samenwerking die ook in andere vestigingen, zoals in Anderlecht, zou kunnen worden uitgerold. "Het doel is om zoveel mogelijk testen te doen en dan het concept uit te rollen. "

Volgens een studie van Gondola Academy, in samenwerking met bpost, zijn steeds meer consumenten geneigd om tweedehandsproducten te kopen. 26% van de ondervraagden zegt geïnteresseerd te zijn in tweedehandsproducten omwille van de prijs en bijna 19% geeft aan dat het ecologischer is. "Ons cliënteel is gevoelig voor dit soort initiatieven. Er is een natuurlijke match tussen de wensen van onze klanten en ons aanbod tweedehandsproducten. Ik denk dat het een concept is dat overal opduikt, zelfs bij non-foodspecialisten. Ook veel kledingwinkels bieden in hun winkels tweedehandsproducten aan. Als retailer kunnen wij een zeer breed gamma verkopen", vervolgt Haller.

Andere samenwerkingen

Tweedehands is een trend die Cora, naast haar recente samenwerking met Cash Converters, toepast in haar guidelines. "Wij hebben een aantal acties ondernomen die betrekking hebben op de koopkracht en het huidige klimaat. Wij zijn op zoek naar een veel meer maatschappelijke aanpak. Daarom zijn we bezig met het opzetten van een aantal initiatieven die draaien om tweedehandsproducten. Daarbij werken we samen met een aantal partners. Het is een zoektocht naar betekenis die perfect past in ons engagement: minder duur consumeren, de voorkeur geven aan herbruikbare producten en de korte keten", verduidelijkt Olivier Haller.

Een van deze initiatieven is de wens om de voorkeur te geven aan hervulbare producten. En dat laat zich nu al zien in de winkels: zo kunnen klanten hun inktpatronen bijvullen in alle Cora-winkels, in plaats van er nieuwe te kopen. In de vestiging in Anderlecht werd ook een samenwerking opgezet met Save, leider in de herstelling van smartphones, tablets en andere voorwerpen. Momenteel gaat het om een test. Maar daar houdt het niet op. "Cash Converters en Patatam, de Europese leider op het gebied van tweedehandskleding, zijn onze partners op de tweedehandsmarkt. Die samenwerking geldt in al onze Belgische winkels. Daarom bieden wij klanten de mogelijkheid om tweedehandskleding te kopen, maar ook om deze door te verkopen. Ze worden onmiddellijk doorverwezen naar de Patatam-organisatie, waardoor we kunnen evolueren naar een compleet ecosysteem”, zegt Olivier Haller. Daarmee speelt hij in op de heersende trend rond slow fashion.

Cora koesterde al voor de crisis het verlangen om aanwezig te zijn op de tweedehandsmarkt, maar corona heeft de tweedehandstrend aanzienlijk versneld. "We waren al bezig met de ontwikkeling van heel wat shop in the shops over 'gezond eten' of 'wereldkeuken'. Wij aarzelen niet om op zoek te gaan naar expertise in meer specifieke sectoren, zoals het geval is met Cash Converters, dat perfect past in het model van Cora. Wij hebben de nodige omvang en het geschikte klantenbestand voor dit type samenwerking. "