Colruyt Group kampt met tegenvallende resultaten. De nettowinst daalde tussen april en september met bijna de helft.

De nettowinst van Colruyt Group daalde in de periode tussen april en september naar 89 miljoen euro, een daling van 45% tegenover een jaar geleden, toen de nettowinst 162 miljoen euro bedroeg. De bedrijfswinst en de marge dalen. De bedrijfswinst bedraagt nu nog maar 2,3% van de omzet, tegenover 4,3% een jaar geleden. De omzet van de groep steeg wel met 5,7% (3,4% zonder brandstoffen), maar die stijging is vooral te danken aan de inflatie en compenseert gedeeltelijk de lagere volumes. Het bedrijf verwijst naar de bijzondere omstandigheden vandaag. “De Belgische retailmarkt wordt gekenmerkt door dalende volumes in voedingswinkels en hoge competitiviteit. Colruyt Laagste Prijzen blijft daarbij haar laagsteprijzenstrategie consistent toepassen. Dit impliceert dat kostprijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant, met als gevolg dat de brutowinstmarge daalt”, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

Colruyt Group verwijst ook naar de gestegen transport- en energiekosten, met daarbovenop de toegenomen personeelskosten en de automatische loonindexering. Die moet zich vandaag nog meer laten voelen, waarschuwt de groep. “Met betrekking tot de loonindexeringen wordt de grootste impact in de tweede jaarhelft verwacht.” CEO Jef Colruyt waarschuwt dat de komende periode mee daardoor moeilijk zal blijven. “Ook de komende maanden zullen erg uitdagend blijven, met sombere macro-economische vooruitzichten die het bestedingspatroon van consumenten verder zullen beïnvloeden.” Het bedrijf herhaalt dat de winst over het hele boekjaar ‘aanzienlijk’ zal dalen. Het marktaandeel van de groep (Colruyt Laagste Prijzen, OKay, Spar) bleef even groot: 30,9%.