Colruyt Group boekte in de eerste 6 maanden van dit jaar 4,7 miljard euro omzet, ofwel een stijging van 2,8%. Daarnaast wist de groep zijn marktaandeel op te krikken tot meer dan 32,5%. Enkel de nettowinst liet op zich wachten en daalde met 5,7% als gevolg van eenmalige effecten. 

De omzet van Colruyt Group steeg met 2,8% tot meer dan 4,7 miljard euro in de eerste jaarhelft van 2019/20. De omzetgroei werd beïnvloed door de wijziging van het boekjaar van de Franse vennootschappen en door de integratie van Fiets!. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 2,1% inclusief brandstoffen en 1,9% exclusief brandstoffen. Bovendien was er een positief kalendereffect van 1,3%. 

Ook het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België steeg tot meer dan 32,5%. In dezelfde periode het jaar ervoor was dat nog 32,4%. Verder groeide de brutomarge van 26,3 tot 26,6% van de omzet, mede door operationele verbeteringen. Lang niet slecht dus, zeker als je weet dat de Belgische retailmarkt kende in het eerste semester een uitdagend macroeconomisch klimaat kende met sterke concurrentie en een wisselende promodruk. Tot slot steeg de EBITDA met 0,1 procentpunt tot 8,5% en klokte het bedrijfsresultaat af op 266 miljoen euro.

Hoewel de halfjaarresultaten van Colruyt Group erg goed zijn, zorgt de nettowinst voor een kleine domper op de feestvreugde. Die daalde van 208 miljoen euro naar 196 miljoen, ofwel een daling van 5,7%, alg gevolg van eenmalige effecten waaronder de verkoop van de participatie in het offshore windmolenpark Northwester 2. De brutowinst steeg wel met 4% tot 1,3 miljard euro.

Retailactiviteiten groeien met 2,6%

Als we specifiek kijken naar de retailactiviteiten van Colruyt Group, die goed zijn voor zo’n 82,2% van de geconsolideerde omzet van het eerste semester, boekte het bedrijf mooie resultaten. De omzet steeg met 2,6% tot 3,9 miljard euro en werd onder meer beïnvloed door de wijziging van het boekjaar in Frankrijk en de integratie van Fiets!. De vergelijkbare retailomzet steeg met 2,0%. 

De omzet van Colruyt in België en Luxemburg steeg met 1,4%, tot 3 miljard euro, voornamelijk als gevolg van een positief kalendereffect met Pasen. De prijsbijter blijft verder inzetten op winkelopeningen en -uitbreidingen, maar evengoed op de vernieuwing van haar winkelnetwerk. Opvallend, in de bekendmaking van haar halfjaarcijfers geeft Colruyt Group ook een kleine sneer jaar de Nederlandse keten Jumbo die op 6 november zijn intrede maakte op de Belgische markt. Hoewel de Belgische marktleider geen namen vermeld, is de boodschap wel overduidelijk: “Colruyt Laagste Prijzen maakt haar merkbelofte dagelijks waar, door voor elk artikel op elk moment de laagste prijs te garanderen. Aan de hand van meer dan 100.000 prijsopnames per dag worden prijsverlagingen én promoties van concurrenten dagelijks in de verkoopprijzen verrekend. De komst van nieuwe marktspelers verandert niets aan deze strategie.”

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden op hun beurt dan weer een gezamenlijke omzetgroei van 3,0%, waardoor de omzet afklokte op 490,7 miljoen euro. Die groei wordt toegeschreven aan expansie en het positieve kalendereffect. In mei 2019 lanceerde OKay bijvoorbeeld zijn “One Meal Box”, een makkelijke maaltijdoplossing zonder abonnementsformule die intussen te koop is in een 40-tal winkels, opende Bio-Planet een nieuwe fossiele-brandstofvrije winkel en zette ook Cru zijn groei verder. 

Verder steeg de non-food retailomzet met 14,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby groeide met 5,2%, voornamelijk dankzij een positief kalendereffect. Naast nieuwe NewStory-winkels, was er in het afgelopen semester nog goed nieuws: zo verhoogde de groep zijn belang in de Belgische fietsspeciaalzaak Fiets! tot 100%. “Fiets! wordt vanaf boekjaar 2019/20 integraal geconsolideerd, wat de non-food retailomzetgroei heeft versterkt”, voegt Colruyt Group er nog aan toe. 

Tot slot benadrukt de groep nog dat het aandeel van de online verkopen in de groepsomzet verder is toegenomen. Die wordt vooral gerealiseerd door Collect&Go. Hoeveel de online omzet precies is, wil het bedrijf niet kwijt. 

Andere activiteiten

Wat de andere activiteiten van de groep betreft, zien we dat de groothandels- en foodservice-omzet, goed voor 10,1% van de geconsolideerde omzet, groeide met 1,7% tot 476 miljoen euro. Die groei werd beïnvloed door de wijziging van het boekjaar in Frankrijk. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 1,1%. 

De overige activiteiten, die goed zijn voor 7,7% van de omzet, realiseerden een omzetgroei van 5,5% tot 365 miljoen euro. Dit segment bevat voornamelijk de omzet van DATS 24 in België. De omzetgroei van die laatste steeg met 5,6%.

Vooruitzichten

Colruyt Group verwacht dat de retailmarkt voor de rest van het boekjaar uitdagend zal blijven. De groep voorziet op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België. Daarnaast bevestigt het bedrijf zijn verwachtingen dat het geconsolideerde nettoresultaat van het boekjaar 2019/20 het nettoresultaat van vorig boekjaar (372 miljoen euro exclusief eenmalige effecten) licht zal overschrijden. 

“Colruyt Group zal haar langetermijnstrategie consistent blijven uitvoeren en haar investeringen in medewerkers, efficiëntie, innovatie, duurzaamheid en veranderingsprojecten onverminderd voortzetten, en dit met blijvende aandacht voor kostenbeheersing”, besluit de groep.