Colruyt Group heeft de coronacrisis niet goed verteerd. De supermarkten verloren marktaandeel tijdens zowel de tweede helft van het boekjaar als de lockdown. De omzet tijdens het voorbije boekjaar bleef onder de verwachtingen.

De omzet van Colruyt Group steeg met 1,6% tot meer dan 9,5 miljard euro in het boekjaar 2019/20, meldt het bedrijf in een persbericht. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 1,4% exclusief brandstoffen. Dat is beneden de verwachtingen van analisten. Opmerkelijk is dat het marktaandeel in België van de ketens Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar licht daalde: het bedroeg 32,1% in boekjaar 2019/20 tegenover 32,2% in 2018/19. Het is voor het eerst sinds jaren dat het marktaandeel van Colruyt daalt.

Het marktaandeel kende een stijging in de eerste jaarhelft en een daling in de tweede jaarhelft, zegt de retailer, en het daalde ook tijdens de COVID-19 crisis in 2020. “Met name buurtwinkelconcepten kenden, mede door hun groter aantal en dus nabijheid, een snellere groei tijdens deze periode,” zo luidt de verklaring. Colruyt heeft geen kleinere winkels, in tegenstelling tot Delhaize en Carrefour, die wel marktaandeel wonnen tijdens corona. De omzet van de Colruytwinkels in België en Luxemburg steeg met 2,2%, de vergelijkbare omzetgroei bedroeg 0,7%. De keten opende vijf nieuwe winkels en vernieuwde er negen. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 6,0%. Zonder de meeromzet tijdens de coronacrisis was dat 3,1%, voornamelijk door expansie en een positief kalendereffect. 

Colruyt Group slaagde er ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat, sterke concurrentie en een wisselende promotiedruk in zijn brutowinstmarge wel te verhogen tot 26,8% van de omzet, maar ook de kosten namen toe. Op vergelijkbare basis bedroeg de EBITDA-marge net als vorig boekjaar 8,2% van de omzet, het bedrijfsresultaat (EBIT) bleef stabiel op 5,3% van de omzet.