Coca-Cola wil in 2030 voor elke fles die wereldwijd wordt verkocht ook een fles recycleren. Dat vertelde James Quincey, CEO van Coca-Cola, bij de lancering van zijn eigen World Without Waste-campagne. "De wereld heeft een afvalprobleem en wij hebben de verantwoordelijkheid om dat op te lossen”.

Quincey erkent dat frisdrankproducenten mee aan de basis liggen van de enorme afvalberg in de straten, op stranden en in de oceanen, de beruchte plasticsoep. Daarom streeft Coca-Cola naar een circulaire economie waarin verpakkingen van aluminium, glas en plastic worden hergebruikt. "We geloven dat elke verpakking van een product nut heeft nadat dit product is gebruikt. En als die kan worden gerecycleerd móét dat ook."

Coca-Cola kijkt ook uit naar mogelijke andere biologisch afbreekbare verpakkingen, zoals die van boomharsen, waardoor minder plastic nodig zal zijn. In 2030 moet 50 procent van de gebruikte verpakkingen bestaan uit gerecycleerde materialen. Nu is dat slechts 7 procent.

Evian, McDonald’s en PepsiCo springen mee op de kar van duurzaam verpakkingsmateriaal

Coca-Cola produceert en verkoopt 500 verschillende merken frisdrank, vruchtendranken en water. Daarbij gaat het onder meer om merken als Fanta, Schweppes en Coca-Cola zelf. Donderdag kondigde de Franse frisdranken- en zuivelproducent Danone aan te streven naar meer milieuvriendelijke verpakkingen. De flessen waarin het mineraalwatermerk Evian wordt aangeboden, zouden in 2025 al moeten bestaan uit 100 procent gerecycleerd plastic.

Ook McDonald's kwam afgelopen week met plannen voor duurzame verpakkingen. Tegen 2025 wil de hamburgerketen alleen nog gerecycleerde of te hergebruiken materialen gebruiken voor zijn fastfood en dranken. Ook concurrent PepsiCo heeft plannen voor meer duurzame verpakkingen. 

De markt voor duurzaam verpakkingsmateriaal zou tegen 2025 tot meer dan 400 miljard euro gegroeid moeten zijn. Op dit moment dalen de prijzen van recycleerbare plastics, vanwege een importverbod in China. Daarnaast is door de lage olieprijs van de afgelopen jaren de productie van nieuw plastic vaak goedkoper dan het gebruik van gerecycleerde plastics. 

Kritiek

Greenpeace reageerde erg kritisch op de nieuwe World Without Waste-campagne van Coca-Cola. "Coca-Cola zou zich moeten concentreren op het verminderen van afval, niet op het recycleren’, klinkt het. Al veegde Quincey die argumenten meteen van tafel door de kritiek af te doen als een romantisch ideaal. "Hierbij wordt de illusie gewekt dat een wereld zonder verpakkingen beter zou zijn voor mensen, dieren en het milieu. Maar verpakkingen hebben ook hun nut. Hierdoor wordt verspilling van eten voorkomen, net als de verspreiding van ziektes. Verpakkingen redden levens", verklaart de topman van Coca-Cola.