In tijden van inflatie proberen retailers de koopkracht van hun klanten veilig te stellen. Zo verlaagt Carrefour voor de derde maand op rij haar prijzen. Deze keer gaat het om producten uit de categorieën droge voeding, verzorging en hygiëne, en onderhoud.

Sinds augustus vorig jaar is Carrefour gestart met tal acties om de koopkracht van haar klanten te waarborgen. Zo bevroor het de prijs van 100 producten, verkoopt het honderden producten voor minder dan 1 euro en verlaagde het dit jaar ook al twee keer de prijzen van tal van producten, zoals meel, pasta, toiletpapier, sauzen, boter, waspoeder … Maar daar blijft het niet bij, want sinds vandaag verlaagt de retailer opnieuw de prijzen van verschillende producten. Dit keer gaat het om droge voeding, verzorging en hygiëne, en onderhoud. Zo is Mr. Propre Lemon (1,9 l) volgens Carrefour voortaan bijvoorbeeld 29% goedkoper (3,99 euro), biedt het Tahiti Douchegel (300ml) tegen 2,99 euro aan (-11%) en Carrefour Mayonaise (465 g) tegen 1,59 euro (-9%) aan. Dankzij deze nieuwe prijsverlaging heeft de winkelketen al meer dan 300 afgeprijsde producten. “Op deze manier blijft Carrefour ook tijdens de zomermaanden de koopkracht van haar klanten beschermen, zowel in haar winkels Express, Market en Hypermarkt als via haar online platform Carrefour.be”, klinkt het in een persbericht. 

Loze beloftes?

Carrefour is lang niet de enige retailer die koopkrachtacties doorvoert. Zo organiseert Delhaize bijvoorbeeld zijn ‘Kleine Leeuwtjes’-acties, werkt Colruyt met het Merkenfestival, bracht Albert Heijn de actie 'Meer dan 1.000 producten, 2e gratis' en verlaagden ook discounters Aldi en Lidl hun prijzen. Toch kwam er in het verleden ook heel wat kritiek op de koopkrachtacties omdat sommige retailers hun beloftes niet nakomen. Uit onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop vorig jaar in september bleek bijvoorbeeld dat Carrefour voor zijn actie 'Tot 1.000 producten voor minder dan 1 euro', zijn prijzen niet verlaagd had omdat de producten voor de actie al minder dan 1 euro kostten. Bij Albert Heijn bleek dat er slechts "bij 36 producten effectief een 2e gratis aan gekoppeld te zijn. Voor de andere producten gaat het om kleinere kortingen”. Al moet er wel een belangrijke kanttekening worden gemaakt bij deze studie: Test-Aankoop richtte zich bij zijn onderzoek enkel op online promo's, die slechts betrekking hebben op een beperkt deel van de verkoop van retailers. Ook onderzoek van De Tijd, in samenwerking met Daltix, toonde aan dat sommige acties misleidend kunnen zijn. "Verschillende supermarkten kondigden de voorbije weken aan honderden producten goedkoper te prijzen. Maar dat lijkt een reclamestunt om klanten te lokken, want ze maakten in stilte driemaal zoveel producten duurder", klonk het bij de krant. 

Toch is er volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, nog een belangrijke opmerking te maken bij deze koopkrachtacties: “Door de prijzen te verlagen spreekt men over het voordeel voor de consument. Maar waar ligt het voordeel voor de landbouwer, voor ons biologisch ecosysteem dat de overconsumptie niet meer kan dragen, voor de producenten die met krimpende omzet en stijgende kosten werken, en tot slot voor de kleine retailer die de prijzenoorlog niet kan volgen?”, reageert hij. “Zelfs al gaat het hier over een prijsperceptiedaling, toch moet men oog hebben voor het groter geheel. Want de lage prijsperceptie wordt realiteit en stilaan de enige referentie van onze maatschappij.”

Sales & Nego Summit

Prijsonderhandelingen in tijden van crisis zijn niet simpel. Maar wat zijn de do's en don'ts? Ontdek de visie van Carrefour tijdens de Sales & Nego Summit van Gondola Academy op 21 september.

Klik hier!