Supermarktketen Carrefour heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. De groep deed het beter in Frankrijk, en knoopt ook in België weer aan met groei.

 

De omzet van de Groupe Carrefour bedroeg in het afgelopen kwartaal 21,8 miljard euro, goed voor een omzetgroei van 6,1%. En de retailer groeit niet enkel door expansie, want ook like-for-like groeit Carrefour (+2,8%). 

In thuisland Frankrijk slaagt Carrefour er weer in om stand te houden op een erg concurrentiële markt, en zelfs lichtjes te groeien. De omzet steeg er met 0,8%, en like-for-like basis is die groei zelfs dubbel zo groot (+1,9%).

Carrefour zegt dat alle Franse winkelformaten het goed deden in Q2. Zowel de hypermarkten (+0,5%), als de supermarkten (+1,9%) en vooral de convenience-formules (+6,7%) gingen er op vergelijkbare basis op vooruit. Al is het maar de vraag of deze groei niet ten koste gaat van de marges, aangezien de promotiedruk op de Franse markt hoog blijft.

Verder hebben ook de groei van e-commerce en de overname van Dia een positieve invloed op het omzetcijfer in Frankrijk, zegt Carrefour.

Naast Frankrijk, waar Carrefour bijna de helft van haar omzet realiseert, kon de retailer ook op internationaal vlak groeien (+11,1%). Wisselkoerseffecten hadden een positief effect (+3,4%) op dit cijfer, maar ook like-for-like was er groei (+3,4%), die vooral gedreven werd door een sterke stijging van de food verkoop.

In Europa ging de verkoop er zichtbaar op vooruit (+8,6%, like-for-like +3,4%), mede dankzij het mooie weer. Goed nieuws ook voor Carrefour Belgium: de supermarkt slaagt er weer in om te groeien op de Belgische markt (+2,4% like-for-like), nadat het 2017 van start ging met een omzetdaling van bijna 3%.