Supermarktketen Carrefour heeft in Frankrijk zijn concurrent Lidl voor de rechter gedaagd. Lidl zou de regels voor promoties niet volgen in zijn reclamespotjes op televisie. Ook Intermarché zou een klacht overwegen. Dat meldt Challenges.fr.

 

De concurrentiestrijd tussen retailers woedt in heel Europa hevig. In Frankrijk zelfs zo hevig dat hij tot rechtszaken leidt. Carrefour heeft Lidl Frankrijk voor de rechtbank van koophandel van Evry gedaagd voor het overtreden van de regels voor supermarktpromoties.

In Frankrijk moeten producten minstens 15 weken aan een stuk beschikbaar zijn in alle vestigingen van een retailer als die reclame maakt voor promoties op televisie. Volgens Carrefour houdt Lidl zich niet aan die regel. Daarom heeft de keten een klacht ingediend tegen de discounter. Deze week nog zullen de advocaten van Carrefour hun zaak bepleiten voor de rechtbank.

Het gaat om een zaak die al enkele maanden lopende is. Afgelopen zomer verkreeg Carrefour al de stopzetting van de tv-spotjes van Lidl, maar nu gaat de retailer nog verder en vraagt het een rechtzetting “in nature” (“une réparation en nature”). Wat Carrefour daarmee bedoelt is niet helemaal duidelijk, maar mogelijk wil het dat Lidl verplicht wordt om in toekomstige reclames te vermelden dat het veroordeeld is geweest voor misleidende reclame.

Ook Intermarché zou zich bij Carrefour willen aansluiten, schrijft het Franse Challenges.

Beste winkelketen?

Carrefour opent niet enkel de aanval op de tv-spotjes van Lidl, het stelt ook  de titel "Meilleure chaîne de magasins" (Beste Winkelketen) in vraag, die de discounter gewonnen heeft. Die prijs wordt bepaald door consumenten te laten stemmen op hun favoriete winkelketens, onder leiding van Q&A Research & Consultancy. Carrefour heeft echter zijn twijfels bij de stemprocedure, omdat  het aantal ondervraagden volgens de retailer op enkele maanden tijd steeg van 27.000 tot 159.161.

De winkelketen vraagt daarom dat een onafhankelijk juridisch expert wordt aangesteld in Nederland, waar het bedrijf achter de prijs gevestigd is, om na te gaan of er geen gebruik gemaakt werd van click robots.