Met een brede glimlach stelde Carlos Brito in de luchthaven van Zaventem de nieuwe Belgische campagne van AB Inbev voor. Gondola had een (heel) kort gesprek met de CEO van de bierbrouwer.

“Even geduld nog, hij komt”, zegt een medewerkster van AB InBev, terwijl ze ongeduldig op haar gsm kijkt. De persconferentie en de komst van Carlos Brito hadden iets van die van een rockster. Eerst moesten de journalisten ruim een halfuur wachten, niet goed wetend wat er precies zou volgen, daarna kwam Carlos Brito een korte toelichting geven bij de nieuwe campagne van AB InBev. In de ruimte waar passagiers in Zaventem hun bagage ophalen, deelt hij samen met enkele medewerkers flesjes bier uit. Enkele studenten glunderen verrast wanneer ze een flesje in de handen geduwd krijgen. ‘Home of Beer’, zoals de nieuwe identiteit heet, moet de Belgen trots(er) maken op de bieren die in ons land gebrouwen worden, zegt hij. “Je kan onze bieren, Stella Artois, Leffe en Hoegaerden, overal ter wereld proeven. Ze hebben een geweldige uitstraling over de hele wereld, maar Belgen zijn bescheiden, dat typeert jullie. Maar Belgen mogen trotser zijn op hun bieren. Onze merken roepen gevoelens van trots op als ze in het buitenland zijn, of het nu een citytrip in New York of een strandvakantie in Thailand is. We willen dat ze dat gevoel van trots ook oproepen in België.”

Moet deze campagne de dalende bierconsumptie in België helpen tegengaan?

De bierconsumptie in België stabiliseert voor het eerst in vele jaren. Dat is een positief signaal. We zijn ervan overtuigd dat we die stabilisering kunnen ombuigen in een positieve tendens. We maken fantastische bieren en we innoveren, dat is ons belangrijkste wapen om dat mogelijk te maken. We geloven dat we daarmee het verschil kunnen maken. We maken al 600 jaar bieren en we willen een bedrijf uitbouwen dat zeker nog honderd jaar meegaat en blijft doen wat het al eeuwen doet: bier brouwen. We willen daarbij onze roots niet uit het oog verliezen. België is onze thuisbasis en hier willen we duurzaam groeien. We blijven onze Belgische activiteiten uitbouwen aan een hoog investeringsritme. Dit jaar zullen we 94 miljoen euro investeren, om zo op een duurzame manier te groeien.

U volgde persoonlijk een opleiding Artificial Intelligence. Vindt u het als CEO belangrijk om daar mee bezig te zijn?

Ja, natuurlijk. Artificial Intelligence is voor AB InBev van enorm groot belang. We passen het in alle mogelijke aspecten van ons bedrijf toe. Het helpt ons bij het optimaliseren van onze logistiek, maar ook bij het herkennen van de noden van de consument. We proberen zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over wie onze consumenten zijn en wat ze willen. Ik ben in China op consumentensafari geweest, om met eigen ogen te zien wie de consumenten daar zijn en hoe ze denken en handelen. Maar je hebt vandaag big data en artificiële intelligentie nodig: die zijn onmisbaar.

Waar zit er voor AB InBev nog groei in de Belgische markt?

Ik denk dat we in België op de goede weg zijn. We maken bieren waar mensen trots mogen op zijn. Maar het is duidelijk dat dit een complexe markt is. We proberen voor alle mogelijke gelegenheden een bier op de markt te hebben, dat is ons doel. Meer concreet zie ik groeimogelijkheden in alcoholvrij bier. Hoe dan ook, jullie hebben een hele bijzondere biercultuur, die over de hele wereld bekend is. Ik denk dat Belgen trots mogen zijn op hun bieren.