Bubble Post heeft zopas een nieuwe cargofiets voorgesteld, die over een actief gekoelde laadruimte beschikt. Twee jaar geleden ging het duurzaam distributiebedrijf al van start met stadsleveringen met ecologische voertuigen met een koeleenheid, maar nu zijn ook ‘zero emissie’ leveringen van gekoelde waren mogelijk.

Bubble Post ging in 2012 in Gent van start. Het bedrijf, dat sindsdien een mooie groei kende, werkt als volgt: grote vrachtwagens zetten hun goederen bij Bubble Post af, aan de rand van de stad. Daar worden ze gesorteerd en gebundeld om ze dan met milieuvriendelijke voertuigen de stad binnen te brengen. Dit wordt gecombineerd met opslagmogelijkheden in een eigen magazijn. Een zelf ontwikkeld IT-systeem berekent wat de meest efficiënte route en het best geschikte voertuig is voor een transport. Dat kan een cargofiets zijn, een elektrisch voertuig of een bestelwagen op aardgas.

Dat laatste type wordt vooral ingezet om gekoelde goederen (4 to -22° C) tot bij de klanten te brengen. De afgelopen twee jaar specialiseerde het bedrijf zich immers ook in de koude keten voor B2C en B2B-klanten. Vanuit een koelruimte in het magazijn worden goederen, zoals voedingswaarden, overgeladen in gekoelde bestelwagens met een CNG-motor (aardgas). Maar om te komen tot een ‘zero emission delivery’, worden nu twee pistes bewandeld: Nissan E-NV200 elektrische vans waarin een Cargo Cool unit wordt ingebouwd en sinds kort ook gekoelde cargofietsen. “In beide gevallen gaat het om een actieve koeling (een soort air conditioning op batterijen en met sensor om de temperatuur te bewaken),” aldus Yan Ketelers, sales & communication manager van Bubble Post.

Met de Cool Cargo Bikes wil het bedrijf meer keuze en flexibiliteit voor groothandel- en horecaleveranciers bieden. “Daarnaast draagt dit direct bij aan de vermindering van de overlast van de grote voertuigen waarmee de groothandel doorgaans de binnenstad bevoorraadt,” aldus Ketelers.

Cold Chain Distribution

We geloven dat de markt van ‘cold chain distributie’ zal blijven groeien, daarom willen we vandaag werken aan een duurzame oplossing,” zegt hij.

Voorlopig is er nog maar één Cool Cargo Bike in dienst, met name in Amsterdam. “Dit protype werd uitvoerig getest, zodat wij nu beslist hebben om bijkomende exemplaren te bestellen. Op termijn willen we gemiddeld drie exemplaren per stad hebben,” aldus Ketelers. Ter vergelijking: in de 19 steden in de Benelux waar Bubble Post inmiddels actief is, beschikt het bedrijf nu over 80 ‘conventionele’ cargofietsen.

België, Nederland en Spanje

Bubble Post werkt inmiddels in een tiental Vlaamse steden. Dankzij een kapitaalsinjectie door nieuwe investeerders vorig jaar, is het bedrijf nu ook in Wallonië (Luik, Bergen, Namen en binnenkort Charleroi) en Nederland aanwezig.

Bij onze Noorderburen is het bedrijf sinds medio 2015 operationeel in Amsterdam en Utrecht. De uitrol in drie bijkomende steden is in voorbereiding. In Nederland haalde Bubble Post al klanten binnen zoals Vente-Exclusive.com, Moyee Coffee en enkele traditionele groothandelaars en horecaleveranciers.

Ook Spanje komt er binnenkort bij, met een partnership in Barcelona waar de operationele testen al ver gevorderd zijn. In Pamplona en enkele andere steden worden voorbereidingen getroffen. Het Gentse bedrijf heeft de ambitie om tegen 2018 in 50 Europese steden actief te zijn