Terwijl er al voor de coronacrisis een hevige strijd woelde bij de maaltijdbezorgers, zijn er sinds de lockdown tal van initiatieven bijgekomen waardoor de sector onder druk is komen te staan. Hoe overleef je in een hypercompetitieve omgeving?

Deliveroo, Uber Eats, HelloFresh en andere maaltijdbezorgers strijden al langer om marktaandeel in een sector die onder druk staat. Maar met de komst van de gezondheidscrisis, de lockdown en de sluiting van restaurants, zagen vele nieuwe bezorgdiensten het licht zoals Rose Mary, het nieuwe concept van Colruyt dat verse maaltijden aan huis levert of de samenwerking van Carrefour met Uber Eats in België. Het is duidelijk dat er op dit gebied nog veel kansen voor het grijpen liggen en dat hebben de retailers goed begrepen.

"Het idee was echt om vanuit een crisissituatie nieuwe kansen te creëren," zegt Nathalie Roisin, woordvoerster bij Colruyt Group, die het heeft over het nieuwe Rose Mary-project. Het initiatief, dat zoals velen in Brussel gevestigd is, biedt verse maaltijden die bereid zijn door chef-koks en geleverd worden door fietskoeriers. Nog een mogelijkheid voor consumenten die geen tijd of zin hebben om zelf een maaltijd te bereiden. Carrefour heeft op zijn beurt vier maanden na de start van zijn samenwerking in Frankrijk met Uber Eats de banden aangehaald door een exclusiviteitscontract te ondertekenen. Het merk kondigde ook de lancering van deze nieuwe service in België aan vanaf september. Carrefour België is nu het derde land dat van dit partnerschap profiteert. Hoewel het gaat om een bezorgdienst van boodschappen, biedt het initiatief ook maaltijdoplossingen aan die aan huis geleverd worden.