Bol.com heeft reclame rond promotie-acties in België stopgezet tot zes december. De webwinkel wil de druk verlichten op de distributiecentra en ander personeel. Door de beslissing laat extra aandacht voor Singles' Day en Black Friday aan zich voorbijgaan.

De naderende eindejaarsperiode zorgt voor toenemende druk bij webwinkels. Bol.com heeft om die reden besloten om geen promoties meer te doen en ook om boeken niet bovenaan de lijst met prioriteiten te zetten op het moment dat de drukte toeneemt. Op die manier is het mogelijk dat in de drukste periodes sommige titels niet langer beschikbaar zijn, liet Bol.com weten in een brief aan de uitgevers."Er zal voorrang gegeven worden aan boeken die het goed doen als cadeau. Bij het begin van de crisis hebben we al voorrang gegeven aan levensnoodzakelijke producten zoals zeep, schoonmaakmiddelen, luiers en babydoekjes, daarna komen producten die met tijdsbesteding en hobby's te maken hebben", verduidelijkt woordvoerder Tamara Vlootman tegenover Gondola.

Logistieke druk

"We zien dat de drukte toeneemt en daarom hebben we besloten geen promoties meer te doen. We merken vooral dat de impact in België groot is, omdat de maatregelen hier strenger zijn. We zien dat door de aangescherpte maatregelen, ook de behoefte om online te winkelen weer verder toeneemt. Deze toenemende klantvraag zorgt voor een grote druk op de logistieke processen. We geven nu voorrang aan producten die met kerst en Sinterklaas te maken hebben."

Geen Black Friday

"Om voldoende klanten te bereiken en aan onze leverbelofte te blijven voldoen, hebben we  de marketingcampagnes en campagnecommunicatie nauwkeurig bekeken en besloten om per direct en tot 6 december aanstaande geen promotionele communicatie te voeren in België voor specifiek Singles Day en Black Friday. Dit betekent dat we in België geen commercials op radio en tv uitzenden en geen advertenties tonen op externe websites of social media. Campagnes voor Sint en Kerst worden hier wel voortgezet", zo staat te lezen in een brief aan de leveranciers.