Na tien jaar aan het hoofd van Lunch Garden te hebben gestaan, is Annick Van Overstraeten in juli 2020 CEO van Le Pain Quotidien geworden. Voor Gondola vertelt ze over de uitbreidingsplannen op de Belgische markt.

Hoe denkt u dat Le Pain Quotidien zich de komende maanden in België zal ontwikkelen?

Vandaag is onze strategie eerder berekend, in die zin dat we openen waar we een mogelijkheid zien. We hebben momenteel 25 eigen verkooppunten en 7 in franchise. Een van de ontwikkelingsgebieden is de uitbreiding en/of renovatie van bepaalde zaken. Dit jaar zullen we bijvoorbeeld de oppervlakte van Le Pain Quotidien in Stokkel (Sint-Pieters-Woluwe, Brussel) verdubbelen, evenals die van de winkel in de Dansaertstraat (Brussel-Centrum), die de allereerste Le Pain Quotidien-vestiging was. We plannen geen nieuwe openingen in België, maar luisteren wel wanneer een eventuele franchisenemer belangstelling toont voor een bepaalde locatie. Tegenwoordig richten we ons meer op onze internationale ontwikkeling. Tegen eind 2022 zullen we in niet minder dan vijf landen openen: Griekenland, Marokko, Saudi-Arabië, Luxemburg en Uruguay. We hebben op dit ogenblik 270 verkooppunten in bijna 20 landen, verspreid over de hele wereld.