Markt- en consultancybedrijf Kantar bestudeerde in 60 landen, waaronder België, de gemoedstoestand van consumenten, hun verwachtingen tegenvoer merken en de nieuwe consumptietrends die zich aftrekken.

In ons land werden er 500 consumenten ondervraagd. Wat maakt die enquête duidelijk? Belgen zijn bij de meest verontruste consumenten in Europa, voor de Italianen en na Fransen en Spanjaarden. Tegelijk voelen ze zich solidair en nationaal eendrachtig. De jongeren, tussen 18 en 34 jaar, denken dat ze er sterker zullen uit komen.

59% wil budget strakker plannen

Bij de eerste ondervraging door Kantar, twee weken geleden, waren 64% van de Belgen in de eerste plaats bekommerd om hun economische situatie, nog voor hun gezondheid (50%) en een puur theoretisch tekort aan producten in de supermarkt (16%). Vandaag zijn 70% van de ondervraagde Belgen bekommerd om hun economische situatie, nu de lockdown zich ook duidelijk in het economische leven laat voelen.

Gevolg: 59% van de ondervraagden kondigt aan dat ze hun uitgaven veel strikter gaan beheren in de toekomst. Het is afwachten in welke zin ze dat budget strikter gaan beheren en welke markten en winkels voor hen prioritair zullen zijn.

Hamsteraankopen vooral iets van families

Wie waren de hamsteraars die veel inkopen in één keer deden? Het waren eerst en vooral de jongeren (18-34 jaar), goed voor 47%, en degenen tussen 35  en 45 jaar (42%) die hamsterden. 55-plussers verkiezen regelmatig boodschappen te doen. De consumenten blijven trouw aan hun merk.

In termen van aanpassing van het aankoopgedrag zeggen 73% van de Belgen dat ze trouw blijven aan hun gewoonlijke merken (73%), meer elektronisch betalen (71%) en zich naar buurtsupermarkten begeven (66%).