Op zaterdag 9 november opent The Barn gelijktijdig twee nieuwe winkels in België: eentje aan het Zuid in Antwerpen en eentje aan het Fernand Cocqplein in Elsene. Puur toeval dat beide openingsdata op dezelfde dag gepland staan. Martin Timmermans, directeur van The Barn Elsene, geeft ons een blik achter de schermen. 

Na Etterbeek en Sint-Gillis, opent The Barn nu twee winkels in Antwerpen en Elsene. Beide openingen zijn voorzien voor zaterdag 9 november. Een gelukkig toeval? Niet helemaal! “Het is een beetje een samenloop van omstandigheden. We hadden het gebouw in Elsene eerder gevonden dat dat in Antwerpen. We zouden de winkel normaal al eind augustus openen, maar de vorige eigenaar had meer tijd nodig dan voorzien. De opening werd verschillende keren uitgesteld, en ondertussen, hadden we al een pand gevonden in Antwerpen. De winkel in Elsene moest zo snel mogelijk openen omdat we al huur moesten betalen voor het pand maar we nog geen inkomsten hadden“, vertelt Martin Timmermans, de 26-jarige uitbater van The Barn Elsene. “We wilden alles in een keer deftig aanpakken en openen de winkels op hetzelfde moment.”

De twee nieuwe locaties zijn strategisch gelegen. “Ons concept werkt in dichtbevolkte wijken omdat we vooral buurtbewoners aantrekken. Mensen komen vaak 1 à 2 km te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.” Na Etterbeek en Sint-Gillis, lijkt Elsene de droomlocatie voor een nieuwe winkel. “Ik denk dat we in Brussel erg verschillende wijken kunnen bereiken.  We hebben bovendien ook een beetje geluk gehad: een groot deel van deze wijk is immers vernieuwd, zoals het Fernand Cocqplein en de Elsensesteenweg. Dankzij de voetgangers is er ook veel fiets- en wandelverkeer. Wij doen doen daar ook ons profijt mee”, vertelt Martin Timmermans. Toch benadrukt hij dat The Barn zich niet enkel wil vastpinnen op de hoofdstad, maar dat het altijd al andere steden wou verkennen. En die plannen worden nu omgezet in de praktijk door de opening van een nieuwe The Barn op het Antwerpse Zuid. “We kennen de Antwerpse markt een pak minder goed. We gaan nieuwe horizonten verkennen en gaan daarbij ook risico’s aan. Maar we kijken ernaar uit om de impact te zien die we daar kunnen realiseren. Dit zal een eerste test zijn om te zien of het concept ook buiten Brussel zal aanslaan.”

Twee openingen op hetzelfde moment?

Twee openingen op één dag: het lijkt te gek voor woorden. Toch weet The Barn zich meester te maken van de uitdaging dankzij een wel erg specifiek bedrijfsmodel:  “We hebben een model waarbij medewerkers veel verantwoordelijkheid krijgen, wat expansies en ontwikkelingen vergemakkelijkt aangezien ieder zijn eigen steentje bijdraagt aan het project. Het is niet één iemand die al het werkt, dat zou onmogelijk zijn.”

Sinds het begin van de week die de opening vooraf ging waren de toekomstige medewerkers druk in de weer met de voorbereidingen voor de nieuwe winkel. “Ik wilde de werknemers er echt bij betrekken. Ze moeten voelen dat ze deel uitmaken van deze winkel en dat ze het pand al op hun duimpje kennen. Dat is ook beter voor de klantenservice. Het personeel mag niet de indruk krijgen dat ze terechtkomen in een nieuwe winkel waar ze niet aan hebben meegeholpen.” Met andere woorden echt teamwork voor een authentiek concept. “We hebben gekozen voor een erg simpele winkelinrichting. We willen een overdekte marktsfeer creëren, met ruwe en overvloedige kraampjes, en dat terwijl we klanten tegelijkertijd topkwaliteit en ultieme versheid kunnen bieden.”

“Onze visie is heel simpel: duurzame voeding toegankelijk maken”

The Barn zet zich in voor de biodiversiteit en het behoud van de bodem. Het concept stoelt op het idee om duurzame voeding toegankelijk te maken voor iedereen. “We vechten voor democratische prijzen en we doen ons best om bio af te helpen van zijn slechte imago dat het duur zou zijn. En dat terwijl we de kwaliteit van elk product waarborgen.”

Hoewel het bedrijf niet 100% lokaal is, probeert het wel lokaal te blijven door, in de mate van het mogelijke, beroep te doen op Belgische producenten. “Als producten niet meer beschikbaar zijn in België, bijvoorbeeld tijdens de koudste maanden van het jaar, gaan we op zoek naar Europese producten.” Al zijn er wel uitzonderingen op die regel aangezien sommige producten zoals bananen, kurkuma, gember of gedroogd fruit immers moeilijk te vinden zijn in Europa en The Barn daarom zijn horizon moet verbreden.