Na Zalando vorige maand trekt nu ook Amazon naar het Europees Hof van Justitie om in beroep te gaan tegen de classificatie van ‘zeer groot online platform’ in het kader van de nieuwe Europese regels voor digitale diensten (Digital Services Act).

Amazon is dinsdag een procedure gestart bij het Europees Hof van Justitie om zijn classificatie als "zeer groot online platform" (VLOP) onder de nieuwe Digital Services Act aan te vechten. Deze nieuwe Europese regelgeving voor digitale diensten werd sinds november vorig jaar ingevoerd en legt strengere regels op aan de grootste platforms en zoekmachines (bedrijven met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers) in de Europese Unie omtrent de bestrijding van illegale online inhoud, meer transparantie in advertenties en een betere bescherming van minderjarigen. Afgelopen april publiceerde de Europese Commissie een lijst van 17 VLOP's (very large online platforms) en 2 VLOSE's (very large online search engines).

Capture d'écran site de la Commission européenne 12/07/2023
©

Commission européenne

“Deze verplichtingen komen de consument niet ten goede”

"Als Amazon wordt aangeduid als een 'zeer groot online platform' zonder dat dat het geval is voor andere grote retailers in de Europese Unie, wordt Amazon op een oneerlijke manier geviseerd en gedwongen om te voldoen aan lastige administratieve verplichtingen die op geen enkele manier ten goede komen aan consumenten in de Europese Unie", aldus een woordvoerder van het Amerikaanse bedrijf aan het Franse medium Siècle Digital. Amazon stelt ook dat het in geen enkel Europees land de grootste online retailer is en dat zijn belangrijkste rivalen niet op de VLOP-lijst staan. Volgens Siècle Digital gaat Amazon ook uit van een interpretatie van de wetstekst die VLOP's zou beperken tot platformen die leven van reclame, waar gebruikers zich uiten en waar (mogelijk misleidende) informatie wordt gedeeld. Het Franse mediakanaal wijst er echter op dat volgens de Commissie "de wetgeving inzake digitale diensten van toepassing is op alle digitale diensten die consumenten verbinden met goederen, diensten of inhoud". De juridische stappen die naar aanleiding van de klachten van Amazon en Zalando worden genomen, zullen ongetwijfeld van groot belang zijn voor de 17 andere giganten die momenteel ook op de lijst van VLOPs prijken ...