In een wereldeconomie die haar adem inhoudt, zijn de big tech bedrijven niet bang voor het coronavirus. Integendeel, zij profiteren het meeste van een consumptie die uitgaat van leveringen aan huis. 

Uiteraard zijn de gevolgen van de COVID-19-crisis zeer ongelijk verdeeld over de sectoren. Sommige staan doodsangsten uit zoals de evenementensector, de culturele sector en het luchtvervoer. Anderen hebben het zwaar te verduren, zoals de horeca. In de retail daarentegen plukt de voedseldistributie de vruchten van een gezonde omzet, ook al moet zij de stijgende kosten gedeeltelijk dekken. Maar als er één sector is die profiteert van de crisis, dan is het wel de digitale economie en de e-commerce.

Hoewel de beurzen zich tot nu toe goed hadden verzet tegen de schok van het coronavirus, was het begin deze week erg onrustig geworden op Wall Street. Dat kwam onder meer door de uitbreiding van de epidemie, het ontbreken van gezondheidsmaatregelen of begrotingssteun van Trump en de nogal sombere vooruitzichten die dit opent voor de economie. Maar niet alle beursresultaten worden beïnvloed, verre van zelfs. De beroemde big tech bedrijven zoals Google, Apple en Facebook, hebben zojuist hun kwartaalresultaten voorgesteld en die zijn indrukwekkend. De COVID-19-crisis was voor de meesten van hen duidelijk een omzetversneller.

Groei in dubbele cijfers, behalve voor Apple

Amazon behaalde een record met omzet die met 37% steeg tot 96,15 miljard dollar, wat van het in Seattle gevestigde bedrijf meer dan ooit de leider van de wereldwijde e-commerce maakt. De andere digitale reuzen deden niet onder: +22% voor Facebook (21,5 miljard dollar), +14% voor Alphabet, het moederbedrijf van Google (46,17 miljard dollar) en +12% voor Microsoft (37,2 miljard dollar). Alleen Apple, waarvan de omzet minder afhankelijk is van online diensten en meer van apparatuur, noteerde een meer bescheiden stijging van 1% (64,7 miljard dollar).