Vanaf 2 juni start Aldi met de verkoop van vers vlees dat uitgerust is met het “100% Belgisch”-label. In een eerste fase zal het gamma verkrijgbaar zijn in een vijftiental winkels, nadien wordt het uitgerold op nationaal niveau.

De herkomst van het vlees dat in supermarkten wordt verkocht is niet altijd duidelijk. Er zijn wel enkele labels, maar die zijn soms niet altijd even duidelijk voor de klant. Om consumenten meer duidelijkheid te bieden en om zijn engagement op lokaal niveau in de verf te zetten, heeft Aldi besloten om een nieuw label te lanceren dat klanten helpt om Belgisch vlees makkelijker te herkennen. Vanaf 2 juni kan de consument in een vijftiental Aldi-winkels 100% Belgisch vers vlees vinden.  “Ons vaste assortiment zal bestaan uit meer dan 25 verse vleesproducten”, vertelt Sven Du Bois, category manager fresh meat bij Aldi. "Dat aanbod zal regelmatig aangevuld worden met tijdelijke aanbiedingen. Denk bijvoorbeeld aan een extra barbecuegamma." 

Maar hoe is de consument er zeker van dat het om Belgisch vlees gaat? "Op de verpakking van ons vlees of onze producten die vlees bevatten, staat een Aldi Transparancy Code (ATC)", legt Ruth Broekaert, manager corporate responsibility bij Aldi, uit. "Het bestaat uit een QR-code met een bijbehorend ATC-nummer." Met behulp van een smartphone kan de klant de QR-code scannen om informatie te verkrijgen over de herkomst van het product. Zo kan hij er bijvoorbeeld achter komen wie de leverancier is of waar het dier is opgegroeid. 

Nationale uitrol voor midden oktober

"ATC is het ultieme antwoord op de vraag van de klant naar meer informatie over de herkomst. Zo kunnen ze zelf zien waar hun vlees vandaan komt. Het aanbieden van 100% transparantie en traceerbaarheid in onze toeleveringsketen zijn essentiële elementen binnen onze visie op kwaliteit", besluit Broekaert. De verkoop gaat in een vijftiental winkels van start vanaf 2 juni, daarna zal Aldi het aanbod geleidelijk aan uitrollen in heel het land. Tegen midden oktober zouden alle winkels uitgerust moeten zijn met het nieuwe assortiment. 

Het is duidelijk dat Aldi zich blijft focussen op verse producten. Zo is het assortiment verse en bulkgroenten en fruit aanzienlijk uitgebreid, zijn de meeste winkels uitgerust met een bake-off afdeling, worden verse bloemen aangeboden en verkoopt de keten verse gemaksproducten zoals sappen, salades en kant-en-klaarmaaltijden.