Elke week verspreidt Aldi 4,4 miljoen exemplaren van zijn fysieke folder in België. Toch wil de discounter ook meer inzetten op zijn digitale folder. Daarom zullen consumenten voortaan op nog meer productverpakkingen een QR-code terugvinden waarmee ze de digitale versie kunnen raadplegen.

Een digitale folder is een goed alternatief om kosten te besparen en het milieu minder te belasten. Toch is hij vaak moeilijker toegankelijk voor consumenten. Om daar iets aan te doen besliste Aldi vorig jaar om een QR-code aan te brengen op de verpakking van de melkbrikken van het huismerk Milsa, die doorverwijst naar de digitale reclamefolder. “De QR-code op onze melkbrikken heeft zijn effect niet gemist. We zagen het afgelopen jaar dat onze digitale folder vaker geraadpleegd werd. In vergelijking met een jaar geleden steeg dat met 15%. We willen dit verder optimaliseren”, vertelt Isabel Henderick, managing director marketing & communicatie bij Aldi.

Delinut Aldi
©

Aldi

Gesterkt door het succes van de QR-codes, heeft Aldi beslist om ze verder uit te rollen naar andere productverpakkingen. “Na onze melkbrikken zijn onze Delinut hazelnootpasta en Delinut hazelnootpasta duo aan de beurt”, vervolgt Isabel Henderick. “We blijven inzetten op populaire Aldi-producten die op verschillende momenten van de dag op de keukentafel komen te staan.” Zo behoren de Delinut hazelnootpasta’s tot de populairste smeerpasta’s voor de boterham. Andere producten die de komende weken ook een QR-code zullen krijgen zijn de sneetjes jonge Gouda, de sandwiches en de halfvolle melk in PET-fles van huismerk Milsa.

Naast productverpakkingen is de QR-code naar Aldi's digitale folder ook terug te vinden op de winkelkar, het kasticket, broodzakken en de papieren zakjes voor groenten en fruit. Hoewel Aldi volop inzet op de digitale folder, benadrukt Henderick dat ook de papieren folder nog zal blijven bestaan: “De papieren folder is tot op vandaag een van de meeste effectieve manieren om Belgische huishoudens rechtstreeks te bereiken”, besluit ze. “Het doel van deze toepassing op onze productverpakkingen is om het bereik van de digitale folder verder te verhogen, maar daarvoor moet uiteraard ook het consumentengedrag mee evolueren. Dat vraagt tijd.”