De totale omzet van de supermarktketens in Nederland steeg voor het eerst tot net boven de 50 miljard euro, een groei van 7.6%. De inflatie bedroeg 4.6%.  Het aantal winkelpunten is gedaald met 25 winkels, blijkt uit cijfers van NielsenIQ Nederland. 

Uit de cijfers van de marktaandelen die NielsenIQ Nederland bekend maakt, blijkt dat Albert Heijn de grootste blijft met 37.1% (+0.4%pt) en de kloof met Jumbo iets vergroot. Zij hebben 38 winkels bijgekregen.  Jumbo heeft een aandeel van 21.1% en verliest 0.3% procentpunt (pt) ten opzichte van 2022. Ook Jumbo heeft 11 winkelpunten bijgekregen.  Superunie (met onder meer Plus, Spar, en Hoogvliet) heeft een aandeel van 26% en blijft stabiel tov 2022 (+0.1%pt) en dit met 74 winkels minder.  De winkels die Plus heeft bijgekregen (+53) kunnen het verlies aan onder andere Spar winkels (-19) en het stopzetten van de Jan Linders winkels (-64) niet compenseren.

Lidl kan zijn aandeel van 10.6% behouden en Aldi verliest terug terrein en komt op hetzelfde aandeel als in 2021 van 5.2%.  Het aantal winkelpunten voor Lidl en Aldi blijft stabiel op respectievelijk 438 en 485 winkels. “Het is ook eens interessant om te kijken naar de omzet per winkel”, zegt Silvie Vanhout van Gondola Academy, dat elk jaar de marktaandelen in België in kaart brengt. “Want AH mag dan by far de grootste zijn, als er naar omzet per winkel wordt gekeken, komen ze op de 3de plaats.  Nettorama staat op de eerste plaats met een omzet/winkel van 18.4 miljoen € op jaarbasis.  Dirk van den broek staat op 2 met 15.8 miljoen € en AH dus op plaats 3 met 16 miljoen €.  Het aantal winkelpunten per keten ligt wel heel ver uit elkaar.  Nettorama heeft 33 winkels, Dirk van den Broek heeft er 131 en AH 1173. De totale omzet van de supermarktsector zal in 2024 een stuk lager zijn, aangezien er vanaf juli geen rookwaren meer verkocht mogen worden in supermarkten.  Volgens experts zal de markt 1.5% verliezen door deze maatregel.”