De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn is het niet eens met een prijsverhoging die Nestlé wil doorvoeren. Daardoor verdwijnen 24 merken uit de rekken. Ook met producent Van Geloven (Mora) is er een prijsdispuut. 

Albert Heijn laat weten dat het volledige assortiment van Nestlé uit de rekken verdwijnt. Daarbij zitten populaire merken als Nescafé, Garden Gourmet, Smarties en Kitkat, net als de koffiecapsules van Starbucks, die door Nestlé geproduceerd worden. Volgens Albert Heijn wil Nestlé de prijzen van zijn producten met meer dan 20% verhogen. Onaanvaardbaar, vindt de supermarktketen, zeker omdat Nestlé ze onvoldoende kan verantwoorden. Zowat alle producenten verhogen sinds enkele maanden hun prijzen om de sterke stijging van de grondstofprijzen door te rekenen. Als Nestlé zijn prijzen effectief met 20% of meer zou willen optrekken, zoals Albert Heijn beweert, is dat een pak meer dan de prijsstijgingen van 5 à 10% die elders doorgevoerd worden. De Nederlandse retailer zegt dat Nestlé de leveringen stopgezet heeft toen het te kennen gaf niet akkoord te gaan. Albert Heijn heeft ook een prijsconflict met Van Geloven (Mora), maar gelooft dat daar een oplossing in de maak is.

Door de stijgende grondstof- en transportprijzen en de manier waarop die aan consumenten doorverrekend worden, zijn er steeds meer conflicten tussen retailers en producenten. Ook bij Colruyt verdwenen er onlangs producten uit de rekken, na een dispuut met fabrikant Mondelez, bekend van onder meer Lu en Milka. Intussen er wel een oplossing gevonden tussen beide partijen. Verschillende supermarkten melden dat leveranciers volgens hen prijsstijgingen willen doorvoeren die volgens hen niet te verantwoorden zijn. Door de grote concurrentie op de Belgische markt proberen ze de prijzen voor de consumenten zo laag mogelijk te houden. Vooral Colruyt, dat een laagste prijsgarantie heeft, Albert Heijn en Jumbo zijn daarom niet geneigd forse prijsverhogingen te aanvaarden.