De Franse groep Alain Afflelou, tot nu toe vooral bekend voor zijn optiekzaken, heeft plannen om een eerste Belgische winkel te openen die uitsluitend gewijd is aan audio. De keten is ook van plan om tegen eind april drie bijkomende audiocentra te openen in bestaande filialen.

Al een jaar lang is de Alain Afflelou-groep bezig met een geleidelijke uitrol van audiocentra in zijn Belgische optiekzaken. "Vandaag zijn er al 11 centra geopend en tegen eind april zullen dat er 15 zijn", vertelde CEO Anthony Afflelou deze week aan La Libre. Een van deze vier nieuwe openingen zal 1 een winkel zijn die uitsluitend gewijd is aan audio. Deze vestiging zal neerstrijken in Sint-Agatha-Berchem (Brussel). Hoewel Afflelou vooral aanwezig is in Wallonië en Brussel, waar het momenteel een vijftigtal verkooppunten heeft, heeft het ook al vijf winkels in het noorden van het land. Alle filialen worden geëxploiteerd als franchises.

"Volledige dekking in het zuiden van het land binnen een of twee jaar"

"Voorlopig kennen we een vrij exponentiële groei op het gebied van audiowinkels, want van onze 50 optiekwinkels hebben we er al 15 ook uitgerust met audio, wat betekent dat we in een jaar tijd bijna 30% van ons netwerk hebben gedekt", voegde de CEO er tevreden aan toe. "We grijpen alle kansen die zich voordoen en zijn ervan overtuigd dat we binnen één of twee jaar het zuiden van het land volledig kunnen dekken. In onze optiekwinkels, maar ook door het openen van exclusieve audiocentra. In Frankrijk hebben we bijvoorbeeld 380 audioverkooppunten, waarvan 102 exclusieve winkels.” Jaarlijks behaalt Alain Afflelou-groep een jaaromzet van meer dan 30 miljoen euro in België en 1 miljard euro op internationaal niveau. Het bedrijf heeft meer dan 1.400 winkels in 19 landen.