Ahold en Delhaize gaan samen 86 winkels in de Verenigde Staten verkopen om groen licht te krijgen voor hun fusie van de Amerikaanse concurrentiewaakhond. De overnemers zijn verschillende Amerikaanse supermarktketens.

Delhaize Groep en Ahold maken vandaag bekend dat hun Amerikaanse dochterondernemingen overeenkomsten gesloten hebben met kopers voor de verkoop van in totaal 86 winkels. Het gaat om vestigingen op locaties waar beide groepen aanwezig waren en samen te dominant zouden kunnen worden. Met de verkoop van deze winkels willen Ahold en Delhaize de goedkeuring van de Amerikaanse concurrentiewaakhond (de Federal Trade Commission’s) verkrijgen. Groen licht van de FTC is de laatste hindernis die Ahold Delhaize nog moet nemen om, zoals gepland, de fusie deze maand nog af te ronden. 

Kopers zijn supermarkten

De 86 winkels zijn vestigingen van ketens van beide groepen die zich in verschillende staten aan de Amerikaanse oostkust. Alle winkels worden allen verkocht aan gerenommeerde supermarktketens, zegt Delhaize. Zo verkoopt Delhaize onder andere 38 Food Lion-winkels in Maryland en Virginia aan Weis, 22 Food Lions in Virginia, Pennsylvania en Maryland aan Supervalu en 8 Hannaford-winkels in het oosten van Massachusetts aan Big Y. Van Ahold gaan er o.a. 10 Martin’s-winkels in Richmond Virginia naar Publix. 

"De verkoop van winkels is altijd een moeilijk onderdeel van een fusieproces omwille van de impact daarvan op onze medewerkers, onze klanten en de gemeenschappen waarin wij actief zijn”, zei Frans Muller, Voorzitter van het Executief Comité en CEO van Delhaize Groep. "Wij zijn ervan overtuigd dat wij alles gedaan hebben om sterke kopers te vinden voor deze locaties.”

De 86 winkellocaties vertegenwoordigen samen 4,1% van het gezamenlijke totale aantal winkels van Ahold en Delhaize Groep in de V.S. en 3,2 % van de gecombineerde netto omzet van Ahold Delhaize in Amerika. De fusiegroep zal, ondanks haar Europese roots, twee derde van haar omzet in de V.S. halen.