De Franse winkelketen volgt het voorbeeld van H&M en Carrefour en lanceert een maandelijks abonnement, waarmee consumenten toegang krijgen tot kortingen op het hele gamma. Een manier om de inflatie te counteren?

Het is de beurt aan Monoprix om zich te mengen in de strijd om de abonnementen. Eind vorig jaar viel al op dat heel wat spelers dat zo’n formule aanboden: Carrefour en Ikea België, maar ook moderetailers zoals H&M. “Abonnementen zijn een direct antwoord op de inflatie die zonder enige discussie zijn impact zal hebben op de koopkracht. Ze laten de consumenten toe om directe toegang te hebben tot bepaalde producten en promoties, terwijl de distributeur de flux van voorziene verkopen maximaal kan extrapoleren”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola. “Het minder handige is dat zo’n formule de verkoopervaring machinaliseert naar een basisniveau en voedingsaankopen reduceert tot een pure transactie. Het is niet iets waarmee je kan concurreren met Amazon Prime of met de goedkoopste discounters. En het helpt zeker niet om de klantervaring te boosten, iets waar supermarkten grote nood aan hebben de komende maanden.”

Monoprix stelt aan zijn klanten een maandabonnement met de naam Monopflix voor (een knipoog naar Netflix), die een permanente korting van 10% geeft op voeding, onderhouds- en hygiëneproducten. Het abonnement in kwestie kost, naar keuze, 9,9 euro per maand, 54,9 euro voor zes maand of 99,9 euro voor een jaar. Sinds 2019 biedt Casino in Frankrijk, dat van dezelfde groep deel uitmaakt, tegen een bedrag van 10 euro per maand een korting van 10% aan op het geheel van het gamma, met uitzondering van culturele producten, juwelen, apotheek of ook nog benzine. De keten had, amper één maand na de lancering, 27.000 abonnementen verkocht. De 10% korting die aangeboden wordt, kan samen met de gewone promoties van de keten gebruikt worden.