Verlinvest, het investeringsvehikel van de familie de Spoelberch, bekend van AB InBev, vergroot zijn belang in Tony's Chocolonely. Die laatste wist trouwens net nog 20 miljoen euro op te halen bij  bestaande aandeelhouders, zo laat het bedrijf weten.

Verlinvest verwierf in 2020 een minderheidsbelang (26%) in Tony's Chocolonely. Na het vertrek van mede-eigenaar Henk Jan Beltman, wist het investeringsvehikel van de familie de Spoelbergh zijn aandeel uit te breiden tot 43,1%, nadat Beltman een groot deel van zijn aandelen aan de AB InBev-familie verkocht. Op dat moment had het fonds al de meerderheid van de stemgerechtigde aandelen verworven (50,1%). Vandaag laat Tony's Chocolonely weten dat het zopas een investering van 20 miljoen euro heeft opgehaald bij bestaande aandeelhouders. Dat geld zal helpen om de internationale groei van het bedrijf te versnellen en Tony's Open Chain uit te breiden. Bij de bekendmaking van het extra kapitaal, liet de chocoladeproducent ook weten dat een aantal bestaande aandeelhouders een klein percentage van hun aandelen verkopen. Concreet betekent dit dat AB InBev zijn belang in het chocolademerk kan vergroten tot 55,9%. Al moet de transactie wel nog goedgekeurd worden door de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt, als gevolg van de uitbreiding van het belang van Verlinvest. “Ik ben heel blij dat we deze extra investering hebben weten te verkrijgen van onze bestaande aandeelhouders, waarvan we weten dat ze onze missie voor de lange termijn ondersteunen”, reageert Douglas Lamont, CEO van Tony’s Chocolonely. “Met deze investering, onze bestuursstructuur, en de onlangs geïntroduceerde 'Mission Lock’, blijven we volledig gefocust op het bereiken van onze missie om een einde te maken aan uitbuiting in de cacao industrie.”  

Verlinvest werd in 1995 opgericht door de aandeelhoudersfamilies van AB InBev: de Spoelberch en de Mévius. In bijna 30 jaar heeft het investeringsvehikel, dat nu alleen nog in handen is van de familie de Spoelberch, geïnvesteerd in bedrijven in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Hun favoriete sectoren zijn digital en e-commerce (Frichti, Everli, Purplle, enzovoort), gezondheid en zorg (Liva, Bludental, Red Sun, enzovoort) en voeding en drank (Oatly, Vita Coco, Mutti …). Tony's Chocolonely werd in 2005 opgericht door drie Nederlandse journalisten naar aanleiding van een reportage over de vele misstanden op cacaoplantages. De missie van het bedrijf is om van de chocoladesector een '100% slaafvrije' industrie te maken.