AB InBev en Volvo Trucks hebben vandaag de bestelling aangekondigd van een gloednieuwe in serie geproduceerde Volvo Electric Truck, die vanaf april 2020 bieren in het hart van Europa zal leveren. Die zal diesel trucks vervangen, waardoor de CO2-uitstoot en de geluidsoverlast drastisch verminderd worden. 

De grote bestelling van e-trucks wordt gevierd met een van de nieuwe modellen, de Volvo FL Electric Truck, die vandaag in Brussel aankomt op het Luxemburgplein. Voor AB InBev is dit in België al de tweede e-truck deal in een paar dagen tijd. De elektrische vrachtwagen, een van Europa's eerste gecommercialiseerde e-trucks ooit, is trouwens een goed voorbeeld van Europese bedrijven die samenwerken om innovatie te stimuleren en nieuwe technologieën te ontwikkelen om over te schakelen naar een groenere toekomst.

Concreet wordt de Volvo FE Electric-truck, die op groene stroom rijdt, weinig lawaai maakt en geen CO2 per-rit uitstoot, in april 2020 geleverd aan AB InBev. Hij zal meteen ook de standaard diesel truck vervangen. Het voertuig zal worden gebruikt om bieren zoals Jupiler, Leffe en Stella Artois te leveren, als deel van een groter wagenpark van elektrische voertuigen waarin AB InBev investeert in heel Europa, waaronder België, Duitsland, Italië en Nederland.

“Als bedrijf dat op natuurlijke hulpbronnen vertrouwt om onze bieren te maken, zien wij het als onze plicht, samen met onze partners zoals Volvo Trucks, om te investeren in nieuwe technologie die bijdraagt tot een vermindering van de uitstoot”, legt Richard White, European VP of Procurement and Sustainability voor AB InBev, uit. “We zijn enthousiast over deze mijlpaal, maar we erkennen dat dit een eerste stap is voor ons Europese bedrijf. Dit is een van onze eerste in een reeks bestellingen van in serie geproduceerde e-trucks in Europa die we de komende vijf jaar willen plaatsen en kon rekenen op een sterke interne en externe samenwerking om tot dit punt te komen."

“Elektromobiliteit verandert de autowereld en zal in de nabije toekomst ook de manier veranderen waarop we onze steden en infrastructuur plannen", voegt Krista Walsh, Director EU Comm. & Sustainability Affairs bij Volvo Group, daar nog aan toe. "Elektrische vrachtwagens bieden enorm potentieel in stedelijke gebieden. Ten eerste maken de lage geluidsniveaus het mogelijk om leveringen uit te voeren en inzamelingen te doen in de vroege ochtend, late avond of zelfs 's nachts, wat helpt om de transportlogistiek te verbeteren en de files tijdens de spitsuren te verminderen. Ten tweede, met nulemissies en minder lawaai, creëren elektrische vrachtwagens nieuwe mogelijkheden voor stadsplanning en wegeninfrastructuur. Een elektrische vrachtwagen kan bijvoorbeeld worden gebruikt in laadruimtes binnenshuis en in milieuzones.”

Om over te stappen op een groenere vloot in Europa, vragen zowel AB InBev als Volvo Trucks om goed bestuur en samenwerking met meerdere partners. "Een e-truck kost ongeveer vijf keer zoveel als een dieseltruck en de technologie, hoewel bemoedigend, bevindt zich nog in de eerste fase”, vervolgt Richard White. “De industriële partners die zich nu aanmelden zijn echte pioniers en overheden kunnen zowel producenten als klanten zoals wij aanmoedigen die graag verdere stappen willen zetten, bijvoorbeeld door een verbeterde oplaadinfrastructuur voor auto's en vrachtwagens aan te bieden. Van onze kant zullen we er alles aan doen om vrachtwagens met lage en zonder CO2-uitstoot in heel Europa te krijgen."