De meerderheid van de Belgen (59%) koopt regelmatig tweedehands, dat is opvallend meer dan het Europese gemiddelde (40%). Daarbij worden consumenten vooral gedreven door economische en ecologische voordelen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Veepee.

Veepee heeft in september 2021 een Europese studie uitgevoerd bij meer dan 6.000 leden van zijn shoppingplatform, waaronder 600 Belgen. Daarbij polste Veepee naar het koopgedrag van consumenten op de tweedehandsmarkt, een markt die bijzonder snel groeit en volgens onderzoeksbureau Xerfi tegen 2028 zelfs de fast fashion-markt zou inhalen. Een van de belangrijkste bevindingen? In België koopt 59% van de consumenten geregeld tweedehands, dat is opvallend meer dan het Europese gemiddelde: 40%. Daarbij worden consumenten vooral gemotiveerd door economische (75%) en ecologische (59%) motieven, en kopen ze vooral kleding (69%), meubels en decoratie (56%), accessoires (47%). Hierop volgen ook luxe designerstukken -zoals handtassen of juwelen- (21%), high tech (19%) en schoenen (16%). 

Hoewel tweedehands steeds populairder wordt, zit het nog niet volledig ingebakken in de genen van de Belgen. Zo koopt 46% meerdere keren per jaar tweedehands, 12% enkele keren per maand en slechts 3% uitsluitend tweedehandskleding. “Wie nooit tweedehands koopt, doet dat in de eerste plaats omdat hij of zij er nog niet aan gewend is (56%)”, verduidelijkt Veepee. 39% geeft de voorkeur aan nieuwe artikelen en 19% zegt dat ze verkopers van tweedehands artikelen niet vertrouwen, vooral als het gaat om de echtheid van luxegoederen.


Opvallend is wel dat klanten die tweedehands kopen vaker hun aankopen doen via gespecialiseerde apps en websites (78%, zoals Vinted of Vestiaire Collective) en marktplaatsen (48%). Slechts 32% van de kopers trekt nog naar een echte tweedehandswinkel. Als we dan kijken naar welke online winkels het goed doen, zien we wel een verschil tussen het Noorden en het Zuiden van ons land. In Vlaanderen worden tweedehandsspullen vooral gekocht via Vinted (58%), 2dehands.be (38%), Facebook Marketplace (36%) en Ebay (20%). In Wallonië zijn vooral 2ememain.be (59%), Facebook Marketplace (36%), Vinted (35%) en Zalando (19%) erg populair. 
 

Consumenten zijn niet alleen zelf bewust bezig met duurzaamheid, maar verwachten dat ook van bedrijven. Zo vindt 55% van de Belgen het essentieel dat merken bewust kiezen voor een ecologische aanpak. Merken hebben er alle baat bij dat te doen, want bijna de helft (45%) van de Belgen benadrukt systematisch te checken of een product op ecologische wijze is vervaardigd.