#⑩ We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Afsluiten doen we met supermarkten die speciaal hun lichten dimmen en hun muziek wat zachter zetten voor mensen met autisme.

Duurzaamheid heeft niet alleen met impact op het milieu te maken, maar ook met inclusiviteit en plaats maken voor iedereen. In Frankrijk geven de 1.600 winkels van supermarktketen Super U, U Express en Hyper U het goede voorbeeld: elke dinsdagnamiddag wordt het licht en het volume van de muziek twee uur lang naar beneden gehaald om mensen met autisme tegemoet te komen. Het initiatief begon bij één winkel van de supermarktketen, waar een uitbater en een kennis zich inzetten om winkels toegankelijk te maken voor mensen met autisme, die van nature gevoeliger zijn voor prikkels van buitenaf. De personeelsleden van de supermarkt kregen een opleiding in het omgaan met mensen met een handicap. 

In Nederland is er dan weer een lokale Jumbo-supermarkt die een kletskassa heeft waar eenzame ouderen langs kunnen gaan om een praatje te slaan. Aan de kassa moet het evenmin snel gaan, maar kunnen klanten rustig de tijd nemen. Het tegenovergestelde van de express-kassa die in veel supermarkten terug te vinden is. Als het idee aanslaat, wordt het naar andere winkels uitgebreid. In Den Haag hebben de filialen van Albert Heijn bovendien een luisterend-oor-medewerker voor iedereen die een praatje wil slaan.

Getransformeerde producten

Bent u benieuwd naar de andere duurzame retailideeën?

Klik dan hier!
Getransformeerde producten

#greenmonth

Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?

Klik dan hier!
#greenmonth