Fotoreportage: Lidl on the go

Fotoreportage: Lidl on the go

Discounter opent stadsformule

 

Lidl heeft deze week zijn eerste stadswinkel geopend in het centrum van Antwerpen. Met Nespressokoffie’s, twee kassazones, en een on-the-go gamma bevat de winkel op de Frankrijklei enkele belangrijke nieuwigheden voor de discounter.

 

De nieuwe winkel ligt in het stadscentrum, vlakbij de kruising van de Frankrijklei en de Keyserlei en op wandelafstand van het centraal station. Een locatie met veel passanten dus, en daar speelt de winkel op in. Eerst en vooral zijn er twee ingangen en evenveel kassazones. Aan de ene kant zijn er veel bushaltes aan de Keyserlei, aan de andere is er de drukke Frankrijklei. “Beide straten zijn te commercieel belangrijk om niet mee te hebben”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

   

 

 

Ook het gamma is afgestemd op die snelle passanten. Zo zijn er twee “Chef To Go”-blokken met on-the-go producten in de winkel, een primeur voor Lidl. De bereide salades en broodjes die er verkocht worden had Lidl al, maar ze werden nog nooit zo breed gepresenteerd. Bovendien biedt de keten voor het eerst gekoelde dranken per stuk aan in deze zones. “Dit is du jamais vu voor een discounter”, zegt Rynwalt. Het Chef To Go-blok wordt ook duidelijk gecommuniceerd aan de ingangen van de winkel.

 


 

Aan de kassa vinden we verder on-the-go koelkasten waarin plaats is voor flesjes en blikjes, en op termijn zelfs voor ijsjes.

 

 

Ook andere on-the-go-producten zoals kauwgom en chocoladerepen zijn in de buurt van de kassa geplaatst.

 

 

De kassa’s zijn iets kleiner dan in een standaard-Lidl, maar dat heeft dan weer meer te maken met de vorm van het gebouw. De ene zone telt 5 kassa’s, de andere 4.
 

 

Met zijn 860 m2 is de winkel iets kleiner dan de andere nieuwe Lidl’s. Maar omdat er geen centrale straat met non-food is, wint de winkel veel plaats. Tijdelijke aanbiedingen, zoals die van de tuinmeubelen deze week, zal je er dus niet vinden. De gewonnen vierkante meters gaan in deze stadswinkel naar groenten en fruit.

 


 

Hoewel de winkel iets kleiner is dan de modale Lidl werken er 26 mensen, wat meer is dan in andere vestigingen (gemiddeld 14 tot 19 werknemers). “Vooral die dubbele kassa’s hebben hun invloed, maar er is hier ook een snellere rotatie van producten”, klinkt het.

 

De nieuwe Lidl mikt vooral op snelle boodschappen en on-the-go klanten. “De winkel is bedoeld om, naast buurtbewoners, maximaal die mensen aan te spreken die er dagdagelijks passeren naar het werk of om te shoppen”, klinkt het. Hoewel er wel enkele winkelkarretjes zijn, worden daarom vooral winkelmandjes voorzien.

 


 

Deze Lidl heeft daarom ook geen parkeerplaatsen, maar wel een overdekte fietsenstalling. Voor wie met de wagen wil winkelen, heeft Lidl wel een vestiging met 80 eigen parkeerplaatsen in de ondergrondse parking aan de Lange Kievitstraat.

 

Dé blikvanger voor de Lidl-klanten is echter de Nespressomachine (!) in de winkel. Voor 50 eurocent kunnen klanten tijdens hun boodschappen van een kopje high end koffie genieten. “Toch zeer onverwacht voor een discounter”, vindt Rynwalt, die zegt dat de koffiemachine er vooral staat als een vorm van service. Al zal de machine zeker geen kwaad doen aan het imago van Lidl, dat zich wederom distantieert van de traditionele hard discount.

 

Met de winkel aan de Frankrijklei heeft Lidl zijn eerste stadsformule geopend. Een andere naam kreeg die niet, en een buurtwinkel wil men het ook niet noemen. “Maar als we ooit een antwoord geven op de buurtwinkel dan is dit het”, zegt Rynwalt. “Het is geen stadswinkel, maar een winkel in de stad die optimaal is aangepast aan zijn omgeving”, geeft toekomstig CEO Boudewijn Van den Brande ons mee. Niet alleen qua indeling en assortiment, maar ook op vlak van uiterlijk. Twee muren zijn immers bekleed met foto’s van Antwerpen (de Meir en de Schelde).
 

 

De prijzen zijn echter dezelfde als in elke andere Lidl, en ook het aantal referenties is (op de non-foodstraat na) gelijk. Voor Lidl is dit de eerste stadsformule, en er wordt ook nog volop uitgetest. “We moeten hieruit leren. Binnen een jaar kunnen veel dingen er heel anders uitzien”, zegt de woordvoerder.

 

 

 

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock