Metro neemt een nieuwe start in Antwerpen

Horecagroothandel Metro heeft haar tiende Belgische vestiging geopend aan het Antwerpse Houtdok. De nieuwe winkel wordt het uithangbord van het vernieuwde Metro-concept, dat in de komende maanden ook verder geïntroduceerd zal worden in de andere Belgische winkels.

 

Sinds de laatste herstructurering bij Metro en Makro werd beslist dat de twee zusterenseignes zich anders gaan positioneren. Terwijl Makro zich meer op de eindconsument gaat richten, wil Metro meer dan ooit de kaart trekken van de horecaprofessional. De nieuwe winkel in Antwerpen toont duidelijk die ambitie, met enkele verandering aan het concept die volledig in het teken staan van horeca en gastronomie.

 
“Op een oppervlakte van ongeveer 2.200 m² wordt Metro Antwerpen-Noord een echte one-stop shop voor de horecaprofessional. Trouw aan haar DNA, zet METRO de winkel volledig in het teken van horeca en gastronomie. De winkel wil de klanten een veelzijdig, vers productassortiment aan de scherpste prijs aanbieden, van verse basisproducten voor de keuken tot meer gespecialiseerde en innoverende producten die echt het verschil maken bij het samenstellen van geraffineerde gerechten,”
klinkt het.

 
Metro wil zich nu echter onderscheiden door expertise tentoon te spreiden. Met echte vakspecialisten in hun rangen kunnen de winkels van Metro hun klanten bijvoorbeeld bijstaan in het samenstellen van een nieuw menu of wijnkaart. Er zullen ook regelmatig workshops plaatsvinden, om de horecaprofessional te blijven inspireren. Zo wil de winkel, die exclusief is voorbehouden aan klanten met een horeca-activiteit, een echte ontmoetingsplaats worden voor de Antwerpse horeca.
 

Diensten

 
De tiende Belgische vestiging én ineens ook de tweede vestiging in Antwerpen biedt met een aantal innovaties en nog betere dienstverlening ook een eerste blik op de nieuwe winkelvisie van Metro. Klanten kunnen voortaan tot 23u online bestellen, met levering de volgende ochtend. Levering gebeurt ecologisch en flexibel door eco-delivery Bubble Post, met (bak)fietsen of kleine, milieuvriendelijke bestelwagens. Naast de dienstverlening zijn er ook heel wat andere nieuwigheden, met een sterkere focus op gastronomie en unieke producten die het verschil maken. 

 

In de Dry-Aged kast kunnen restaurateurs hun stuk vlees naar keuze laten rijpen. Een unieke diepvrieskast zorgt voor ultraverse vis: zalm en tonijn worden meteen na vangst ingevroren op een superlage temperatuur (-40 °C) waardoor originele kleur en structuur van de vis bewaard blijft – ideaal voor tataki en sashimi. Twee speciale kaaskasten brengen een selectie kazen geaffineerd door kaasmeester Luc Callebaut en het Franse Maison du Fromage, op juiste temperatuur bewaard.  Een schepmodule voor schelp- en schaaldieren staat klanten toe om zich van de precieze gewenste hoeveelheid te bedienen.

 

Instore farming

 
Het meest opvallende aspect van het vernieuwde winkelconcept is ongetwijfeld de hoogtechnologische winkeltuin. Na een succesvolle pilootfase in Duitsland werd in Metro Antwerpen een serre van 20 vierkante meter in de winkel geïnstalleerd, waarin een gevarieerd aanbod aan verse kruiden rechtstreeks in de winkel zal geteeld en verdeeld worden. Met deze zogenaamde instore farming garandeert de keten 100% verse en pesticidevrije kruiden aan haar klanten. Dit gebeurt in samenwerking met de start-up Infarm en is uniek en een primeur in België.
 

 

Vernieuwd assortiment

 

De nieuwe strategie van Metro bestaat uit drie grote pijlers, vertelt Vincent Nolf (CEO Metro) bij de winkelopening. Het accent wordt sterker gelegd op de horecaklant, zijnde restaurants en tavernes, traiteurs en cateringbedrijven en snackbars en broodjeszaken. Ook wordt het winkelnetwerk uitgebreid en wordt het assortiment herbekeken. Om beter tegemoet te komen aan de noden van haar klanten, gebeurde dat in Antwerpen-Noord met de hulp van diezelfde klanten.

 

Er werden veel referenties geschrapt, vooral in de droge voeding, om meer plaats te geven aan vers en ultravers. Verse producten hebben maar liefst 50% meer plaats in Antwerpen-Noord, en er worden meer lokale producten aangeboden. Net als bij een “gewone” supermarkt is de versafdeling de eerste die je tegenkomt wanneer je de winkel binnenwandelt.  
 

 

Daarnaast telt het assortiment nog tal van bijzondere nieuwigheden: Falksalt-zouten (zwarte zoutkristallen met een rokerige smaak); bitterzoete zebracitroenen die ideaal zijn voor het maken van originele limonades, cocktails of zelfs gebak; gins van het Belgische merk Havn, met smaken uit de vier windstreken, waaronder eentje die ‘Antwerp’ werd gedoopt, met kaneel, rabarber en steranijs; ... Deze innovaties zullen in de komende maanden ook in andere Belgische Metro-vestigingen geïntroduceerd worden, net als de wijzigingen aan het winkelconcept zelf. In totaal biedt Metro Antwerpen-Noord zo’n 13.000 referenties aan.

 

Antwerpen

 

De nieuwe Metro-vestiging is de tweede winkel van het enseigne in Antwerpen. Hij is gevestigd aan het Antwerpse Houtdok en moet de horecaprofessionals uit Antwerpen en de Antwerpse noordrand bedienen. Door twee vestigingen, aan de Zuid- en Noord-zijde van de stad, en de uitgebreide leveringsdienst, biedt Metro haar horeca-klanten een flexibelere oplossing inzake mobiliteit.

 

De winkel stelt 35 mensen tewerk (ter vergelijking: in Antwerpen-Zuid zijn dat er 60) en is een pak kleiner dan de andere Antwerpse winkel. De oppervlakte is met 2.000 vierkante meter ook beperkte dan de gemiddelde Metro-winkel, die eerder 3.000 à 4.000 vierkante meter telt. Dit wijst erop dat Metro mogelijk in de toekomst zich meer met "kleine winkels" zal bezighouden. Toch zijn de ambities er daarom niet minder om.

 

Metro heeft 4 miljoen euro geïnvesteerd in de winkel, die op termijn een omzet van 30 miljoen moet draaien. Dat komt ruwweg overeen met een cliënteel van 3.000 horecazaken.“We tellen 6.000 zaken in een straal van 30 minuten rond de winkel”, klinkt het bij Metro.  Potentieel genoeg dus, Antwerpen heeft immers een grote horecasector. De frequentie van winkelbezoeken kan echter schommelen. “Er zijn klanten die hier twee keer per dag passeren, maar het gemiddelde is eerder twee keer per week. In sommige gebieden waar er minder oppervlakte is in restaurants, zoals het centrum van Brussel, zijn we de koelkast van de horeca-mensen.”

 
Startschot voor verdere expansie

 

Metro kwam in 2003 naar België, en zit 13 jaar later aan 10 winkels. Daar zal het niet bij blijven, maakt men ons duidelijk. “Vandaag is Metro België klaar om een versnelling hoger te schakelen met haar expansie,” klinkt het. “We zijn bijzonder trots om vandaag onze tiende Belgische winkel te kunnen openen. Dit is voor ons ineens ook het startschot voor een reeks van bijkomende winkels en diensten. Via een uitgekiend netwerk van winkels en delivery-oplossingen willen we altijd dicht bij onze klant zijn," zegt CEO Vincent Nolf.

 

Dat er nog winkelopeningen op de planning staan, is dus duidelijk. Waar de nieuwe Metro’s zullen neergepland worden is nog een vraagteken. Maar op basis van een kaart van België met “rode zones met potentieel” die op de persvoorstelling getoond werd, kunnen we ervan uitgaan dat Metro volop op steden mikt. Zowel grootsteden als steden in grote agglomeraties. Aangezien Antwerpen en Brussel al gedekt zijn met elk twee winkels, en Metro ook al aanwezig is in Luik, Namen, Hasselt, Gent (Evergem), Kortrijk (Wevelgem) en Mechelen (St-Katelijne-Waver), blijven er niet zo veel opties meer over. De regio Henegouwen is alleszins een duidelijke blinde vlek op de Metro-kaart van België.

 

De foto's:

 

 

 

 

 

 

De visafdeling zet in op traceerbaarheid en transparantie. Door een QR-code te scannen, kan je zien van waar de vis komt. Zelfs de boot en de naam van de visser worden gegeven!

 

 

"Fish is life": Metro speelt in op het succes van sushi met dit aanbod in tonijn en zalm.

 

 

In de slagerij wordt de premuim-kaart openlijk getrokken. Naast 'beef', kan je er ook Dry Aged varken en lam vinden.

 

 

Een exclusiviteit, zebracitroenen

 

Het exclusieve karakter van Metro wordt benadrukt door de samenwerkingen met "local heroes", zoals kaasmaker Luc Callebout, winnaar van de Caseus awards.

 

Momenteel worden in de instore serre enkel klassieke planten en kruiden gekweekt, maar op termijn wil Metro er ook zeldzame en exotische kruiden in aanbieden. Het duurt tussen de 30 en de 40 dagen voor een plant om volgroeid te geraken.
 

Van links naar rechts: Fabio Ziemßen (Metro), Guy Galonska (oprichter Infarm) en Martin Weber (FCO Infarm)

 

 

 

Vincent Nolf

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

Category: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen