Voor het zevende jaar op rij bekronen de Best Brands Awards de favoriete merken van de Belgen in 21 verschillende sectoren. Een overzicht van de winnaars.

De Best Brands Awards, die voor het eerst werden uitgereikt in München in 2004 door het communicatiebureau Serviceplan en het onderzoeksagentschap GfK, worden beschouwd als de prestatiegraadmeter van de merken. In België wordt de rangschikking van de Best Brands opgesteld op basis van een online enquête uitgevoerd door GfK bij 5.000 consumenten die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 7e editie werden zo’n 350 merken uit 21 activiteitensectoren beoordeeld. De winnaars werden gekozen op basis van twee criteria: Share of Wallet, of het reële economische succes van het merk (marktaandeel, een hogere prijs en de eerste keuze van de consument) en Share of Soul, of de aantrekkelijkheid van het merk voor de consument (bekendheid, merkimago, klantenervaring, klantenrelatie en potentieel voor cross-selling).

Ondanks de veranderingen in het consumentengedrag door de crisis, bevestigden enkele merken opnieuw hun leiderschap: zoals bijvoorbeeld Coca-Cola, Samsung, Colruyt, die aan de haal gingen met de prijs voor de ‘Best Product Scores’ voor alle sectoren. Daarnaast verhoogde Coca-Cola dit jaar nog maar eens zijn ‘Share of Soul’.

  1. Coca-cola (soul : 85.31 / wallet : 100)
  2. Samsung (soul : 100 / wallet : 83.3)
  3. Colruyt (soul : 97.12 / wallet : 79.3)

Opmerkelijk is dat bol.com door zijn uitzonderlijke merkbeleving werd verkozen tot de favoriete hifi- en elektroretailer van de Belgen. Die winst heeft het bedrijf te danken aan een hogere ‘Share of Soul’ dan zijn concurrenten. Daarnaast waren er enkele merken die een wel heel grote sprong vooruit hebben gemaakt tussen 2021 en 2022. Zo zijn daar bijvoorbeeld Hill’s in de sector pet food, Aperol, Axa en L’Oréal.

Nieuwe categorie

Nieuw dit jaar is de categorie  ‘Best Hybrid Brands’. Die prijs beloont merken die  erin slagen om de virtuele wereld en de reële wereld te combineren met enerzijds een efficiënte touchpoints-strategie (online en offline bereik, het evenwicht tussen online en offlineactiviteit, en de kwaliteit van online en offline contacten) en anderzijds een strategie voor relevante, coherente content met een gelijkaardige en gepersonaliseerde, naadloos geïntegreerde ervaring. De top 3 in deze categorie Best Hybrid Brand bestaat uit Samsung, Colruyt en Coca-Cola.

Winnaars 

  • Aveve - Best Pet & Hobby Retail Brand
  • Belfius - Best Financial Services Brand
  • BMW - Best Automotive Brand
  • Bosch - Best Tools & Machines Brand
  • Coca-Cola - Best Non-Alcoholic Drinks & Best Product Brand tous secteurs confondus
  • Colruyt - Best Retail Food Brand
  • Danone - Best Food Brand
  • Engie - Best Fuel & Energy Brand
  • Ethias - Best Insurances Brand
  • Gardena - Best Gardening Brand
  • Hewlett-Packard - Best IT Brand
  • Jupiler - Best Beer Brand
  • Levis - Best Decoration & Renovation Brand
  • Martini - Best Alcoholic Drinks Brand
  • Bol.com - Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Miele - Best Major Domestic Appliances Brand
  • Nivea - Best Beauty Products Brand
  • Philips - Best Small Domestic Appliances Brand
  • Royal Canin - Best Pet Food Brand
  • Samsung - Best Consumer Electronics, Best Telecom et Best Hybrid Brand