Colruyt reageert sinds kort op Vlaams en niet langer op regionaal niveau op prijsverlagingen bij Albert Heijn. Een belangrijke zet, die een impact heeft op de hele markt. “Albert Heijn speelt vandaag in de hoogste afdeling van de Belgische foodretail.”

Het waren leden van de Facebookgroep Promojagers België die ontdekten dat er iets veranderd was in het prijsbeleid van Colruyt: ze moesten niet langer naar een andere regio rijden om de laagste prijzen te vinden bij Colruyt, omdat de supermarkt zijn prijzen in heel Vlaanderen naar het laagste niveau aanpast.Tot voor kort gebeurde dat alleen regionaal, in winkels die Albert Heijn als directe concurrent hadden in hun marktgebied. De zet heeft te maken met de expansie van Albert Heijn, zegt Colruyt. Voorheen waren er gebieden waar Albert Heijn niet of veel minder aanwezig was, waardoor er geen nood was om daar te reageren op prijsveranderingen. Vandaag heeft Albert Heijn veel meer winkels en zijn er weinig of geen gebieden waar ze niet aanwezig zijn, waardoor het volgens Colruyt logischer geworden is om op Vlaams in plaats van regionaal niveau te reageren. Colruyt zal diezelfde verandering doorvoeren wanneer blijkt dat Jumbo veel meer in Vlaanderen aanwezig is.

Belangrijke verschuiving

In essentie verandert er dus niet veel aan de prijsaanpak van Colruyt, maar de impact op de markt is niet te onderschatten. Christophe Sancy, hoofdredacteur van Gondola Magazine: “De aanpassing van de prijspolitiek van Colruyt is een belangrijke verschuiving in de markt. Het vergroot het effect die de agressieve commerciële strategie van met name de Hollandse supermarkten in ons land. Neem het voorbeeld van Jumbo. Wanneer die in zijn vijf Belgische winkels een erg lage prijs aanbiedt voor een bepaald product, is de kans groot dat concurrent Albert Heijn reageert en zijn prijzen aanpast. Colruyt engageerde zich er tot vandaag toe om de aanpassingen lokaal door te voeren. Vandaag hanteert het een prijspolitiek op Vlaams niveau.” 

Nieuw statuut

Het is eerder een noodzaak dan een keuze, aldus Christophe Sancy. “Het winkelpark van Albert Heijn telt vandaag 54 winkels en bestrijkt het hele territorium. De beslissing van Colruyt bevestiging het nieuwe statuut dat zijn Nederlandse concurrent vandaag heeft. Albert Heijn speelt in de hoogste afdeling, in afwachting van de uitbreiding van de andere Nederlandse uitdager, Jumbo. Of dit impact zal hebben op het zuiden van het land? Dat is niet zeker. De hard discounters volgen met aandacht op wat er gebeurt op de markt, ook al is het aantal referenties dat ze met de concurrentie gemeen hebben beperkt. Maar wanneer Aldi en Lidl hun prijzen aanpassen, is het voor heel België, en niet alleen Vlaanderen.”