Elke retailer of supplier weet dat in de komende jaren steeds nieuwe toegevoegde waarde moet worden bedacht, ontwikkeld en tenslotte en worden afgeleverd. 

“Floreren door waarde te creëren”.

Hoe vaak ontbreekt het echter aan tijd, focus of mensen en middelen om daadwerkelijk tot de actie over te gaan?

Co-creatie als middel.

The Retail Society – afdeling Non-food en Home improvement retail bood recent haar leden samen met Comeos de kans om aktief deel te nemen aan een workshop die op co-creatieve manier leert hoe je in een bedrijf aan waardecreatie kan werken.

Twaalf retailprofessionals konden zich een namiddag uitleven onder regie van Rudy Lefèvre (Unlock, en ex-retailbaas van Aveve). In groepjes werd gewerkt naar antwoorden op de vragen “Wat If” en “What Wows” die in deze aanpak de fases 2 en 3 zijn van Value design.

Waarom en hoe?

Door allerhande omstandigheden erodeert de marge die men in retail genereert. Dat komt bijvoorbeeld door de levenscyclus van producten, opkomende concurrentie, wijzigingen in consumentengedrag,…

Creëren van waarde vergt empathie. Wat waarde exact is, moet niet alleen geïdentificeerd worden, maar ook worden vastgelegd, of gevalideerd. Value design is in tegenstelling tot “project management” relatief snel en houdt weinig risico in. 

Na een “observatiefase” (Fase 1: “What Is”) kan men ideeën spuien, die nadien verder worden uitgediept en uitgewerkt maar enkel als ze een reële meerwaarde zijn. Dit aanpakken met co-creatie levert een exponentiële output: samen realiseert men meer!

Aan het werk!

Uit een eerdere sessie door Comeos voor de DIY & Gardenbranche georganiseerd, waren in de observatiefase enkele belangrijke punten naar voor gekomen: multiculturaliteit, personalisatie, netwerken en technologie, de beleveniseconomie en tenslotte duurzaamheid en milieu. Het zijn 5 punten die zeker vandaag mee het consumentengedrag en de retail bepalen.

Met een zogenaamde GPS-sessie werden voor deze thema’s vrijuit ideeën neergeschreven. In groepjes van twee werden tientallen post-itjes volgepend.

Vervolgens werden al deze ideeën door de voltallige groep geordend. De meest waardevolle ideeën werden weerhouden. Het bleken er uiteindelijk 21 te zijn, waarvan 12 die op korte termijn een positieve impact kunnen hebben. Die werden dan weer “gewaardeerd” om zodoende (gezien de beperkte tijd) voor 3 ervan een eerste “What Wows” uit te werken.

Visualizeren.

In groep werd gewerkt aan de visualisatie van een voorstel of idee, om het zo verder te kunnen valideren (intern, maar ook en vooral extern door de eindgebruiker). In één zin of tekening kan je zo samenvatten wat je wil doen, voor wie, op welke manier om voor een bepaalde groep consumenten een zekere oplossing voor een bestaand probleem te bieden. 

Onmiddellijk tastbare resultaten.

Waar alle deelnemers het over eens waren, is de meerwaarde van de aanpak die Rudy Lefèvre en collega Sara Pieters ons aanleerden. Enkele reacties:

“Dit was inderdaad een boeiende sessie die interessante en verfrissende ideeën naar boven bracht.....dank zij co-creatie!” (Yves Thoorens, Zaakvoerder Integratio)

“Heel concreet een goede oefening en inspirerende groep.” (Myriam De Brucker, CEO DBP Plastics)

En verder?

Wie interesse heeft in een vervolg op deze sessie, of een basis-sessie kan zich hier vrijblijvend aanmelden.

Leden van The Retail Society Non-food en Gondola Homing Experience kunnen de volledige presentatie en samenvatting van de sessie bekomen op eenvoudige vraag aan c.vanwesemael@gondola.be . U kan hier ook terecht voor informatie over het lidmaatschap.

Uiteraard kan je ook terecht bij Unlock voor meer info: info@unlock.be