Urbike heeft gisteren de prijs gewonnen voor het beste logistiek project van het jaar. De Brusselse coöperatieve won met het project BCklet, dat ze uitrolt voor Delhaize, bpost, MultiPharma en CSD. Vooral de inzet van de fietsen met aanhangwagen om Fresh Ateliers in Brussel te bevoorraden, maakte indruk op de jury. 

Gisteren werden in Mechelen de Transport & Logistics Awards van Transportmedia uitgereikt. Voor de logistieke sector in België is de meest prestigieuze prijs het Logistics Project of the Year. Die gaat dit jaar naar Urbike voor het project BCklet, dat een belevering van particulieren en handelszaken in Brussel per cargofiets beoogt, in plaats van bestelwagens of lichte vrachtwagens. De fiets trekt een aanhangwagen – BicyLift genaamd - geladen met een container van 1,5 m³ die tot 200 kg goederen aankan. Hiermee kunnen niet alleen pakjes vervoerd worden, maar ook grotere partijen goederen zoals voeding, drank, medicijnen enzovoort. Op de aanhangwagen past zelfs een europallet.

Het project BCklet is in mei vorig jaar begonnen. Hoewel het nog om een pilot gaat, vallen de resultaten zo goed mee dat de oorspronkelijke opzet sindsdien aanzienlijk is uitgebreid. Delhaize, bijvoorbeeld, gebruikte de cargofiets aanvankelijk om zijn Fresh Atelier in de Ravensteingalerij klimaatvriendelijk te bevoorraden. Delhaize was zo tevreden over resultaten, dat vier Fresh Ateliers in Brussel nu op deze ecologische manier beleverd worden. Zowel de droge voeding als de drank worden zo vervoerd. De vrachtwagen moet enkel nog ingezet worden om verse voeding en diepvriesproducten te vervoeren. Op de terugreis nemen de fietsen verpakkingsafval mee. 

Deze samenwerking met Urbike – die naar verluidt nog uitgebreid zal worden – kadert in Delhaize’s duurzaamheidsplan ‘The Lion’s footprint’, dat onder meer voorziet om tegen eind volgend jaar de transporten klimaatneutraal te maken.

Ook bpost zet meer BicyLift-aanhangwagens in

Het project kent ook bij bpost veel bijval. Het bedrijf stapte in het project om te zien of het systeem voor pakjesleveringen adequaat is. Ook hier is het de bedoeling om de CO2-emissies te vermijden en de congestie te beperken. Het startte op vrij kleine schaal met drie fietsen met aanhangwagen, die door eigen personeel worden gebruikt. Urbike verzorgde hun begeleiding. Inmiddels zijn al zeven personeelsleden opgeleid. Naar verluidt zullen het er in de loop van dit jaar nog meer worden.

Decathlon

Overigens kent Urbike ook bij andere retailers veel bijval. Gondola meldde zopas dat Decathlon zijn thuisleveringsservice per fiets – in casu per BicyLift -  uitbreidt naar vijf extra steden (Evere, Antwerpen, Gent, Brugge en Bergen) nadat een pilot in Mechelen, Charleroi en Luik succesvol bleek. Hierbij gebruikt Decathlon geen personeel van Urbike, maar eigen mensen. Urbike zorgde wel voor de levering van de aanhangwagens en voor de opleiding.