Hazelnootpasta die maar 2% hazelnoten bevat of vijfgranenpizza met maar 6% andere granen: consumentenorganisatie Test-Aankoop publiceert een lijst van 22 producten die volgens haar de consument bedriegen of misleiden. 

Test-Aankoop publiceert een Wall of Shame, een lijst van producten die een hoog Pinokkio-gehalte hebben omdat ze de consument misleiden of bedriegen. In de lijst duiken veel voedingsproducten op, van kroketten die op grootmoeders wijze zouden klaargemaakt zijn – maar in werkelijkheid met emulgatoren bereid zijn, aldus Test-Aankoop – tot koeken die ten onrechte vermelden dat ze geen toegevoegde suikers bevatten, terwijl ze wel suikervervangers hebben. Naast voedingsproducten staan er ook allerlei non-foodproducten op de lijst: polsbandjes tegen misselijkheid, een pijnstiller en een toestel dat beschermt tegen teken. 

“Bepaalde firma's deinzen er duidelijk niet voor terug om consumenten in de luren te leggen. Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht indienen bij de bevoegde overheidsinstanties”, laat Test-Aankoop weten op zijn website. De organisatie laat ook weten dat de lijst voortdurend bijgewerkt zal worden naarmate er nieuwe ‘Pinokkio-producten’ op de markt komen. In de lijst staan met het woord ‘overwinning’ ook de producten aangeduid die aangepast werden na opmerkingen van Test-Aankoop. Tot nu toe zijn er drie producenten (Boni van Colruyt, Fristi en Danonino) die de verpakking van een product hebben aangepast of de samenstelling ervan hebben gewijzigd.

“We vinden dat er minimale percentages voor fruit, groenten en volkoren granen opgelegd moeten worden, liefst op Europees vlak maar zeker en vast op nationaal niveau. Blijven de producenten onder die percentages? Dan mogen ze via woorden of afbeeldingen niet vermelden dat er fruit, groenten of volkoren granen in hun producten zitten”, aldus de consumentenorganisatie.