Lagardère gaat zijn Belgische persdistributieactiviteiten verkopen. Het bedrijf zoekt een overnemer voor de 160 Belgische Press Shop-verkooppunten en voor kranten- en tijdschriftenverdeler AMP. Dat schrijven onze collega’s van De Tijd en L’Echo.

Lagardère wil al langer af van zijn persdistributieactiviteiten: een goed jaar geleden probeerde het bedrijf al zijn distributieactiviteiten in België, Spanje, Zwitserland, Hongarije en Canada samen te verkopen. Toen dat niet lukte, besloot Lagardère de activiteiten land per land van de hand te doen. In november werden de Zwiterse distributieactiviteiten verkocht en nu zou ook België aan de beurt zijn volgens zakenkranten L’Echo en De Tijd. Of naast Press Shop ook Relay te koop staat, is voorlopig nog niet duidelijk.

Dalende verkopenDat Lagardère van Press Shop en AMP af wil, heeft alles te maken met de dalende verkoop. De cijfers spreken voor zich: in 2008 telde Lagardère Services 6.000 verkooppunten, waarvan 3.800 zelfstandigen met een totaalverkoop van 2 miljoen exemplaren van gedrukte media per dag. Op dit ogenblik telt de groep nog 5.600 winkels waarvan 2.950 zelfstandigen en daalde de verkoop naar dagelijks 1,2 miljoen. Het gevolg? Elk jaar daalt de omzet van de krantenwinkels met 5 à 6%.