Wie wordt winkelconcept van het jaar?

De jaarlijkse strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: Comeos roept handelaars op om hun kandidatuur in te dienen. Uit alle inzendingen worden in juni tien laureaten gekozen, in oktober weten we wie zich “winkelconcept van het jaar” mag noemen.

 

Vanaf nu kunnen handelaars hun kandidatuur indienen om kans te maken op de prestigieuze Mercuriusprijs. Comeos gaat hierbij op zoek naar winkelconcepten waarin beleving centraal staat, die “clicks” integreren in de winkel, een uniek aanbod hebben, duurzaamheid relevant maken voor de klanten, rendabel zijn en/of zich gewoon differentiëren.

 

Vorig jaar was het Medi-Market, de revolutionaire kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek, die het haalde van meer dan 30 andere concepten. De eervolle tweede en derde plaats waren voor gourmetburgerketen Ellis Gourmet Burger en de luxesupermarkt Cru (Colruyt Group). De jury beloonde Cook&Serve nog met een aanmoedigingsprijs.

 

Onafhankelijke jury

 

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

 

In juni selecteert deze jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. De experten gaan vervolgens tijdens de zomermaanden mystery shoppen: ze bezoeken de laureaten onaangekondigd en incognito, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een prijsuitreiking op 26 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 3 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen